Tijgerrrrrr

januari 21, 2009

iffr1

Thermoskan met thee: check. Muesli-repen, nootjes en ander noodvoer: check. Aspirines: check. Wat te lezen voor tussendoor: check.
Dat was voorheen mijn voorbereiding voor het IFFR, dat vandaag weer van start is gegaan. Toch wel mijn favoriet onder de filmfestivals!
Het is afzien en genieten tegelijk, zo’n festival. Maar ik ging er dan ook wel compleet voor. Zodra de reserveerlijnen opengingen hing ik aan de telefoon met mijn film-schema. Met diverse B-plannen natuurlijk, want ook al ben je de eerste die belt, toch zijn er altijd al een aantal voorstellingen vol. Meestal lukte het me toch om zeker 90% van mijn geplande films in mijn schema te persen.
En dan, na de openingsavond, begon de Slag der Titanen. Om 10 uur ’s ochtends zat ik in de bioscoop, om er na twaalven ’s nachts pas weer uit te komen. In ieder geval altijd preciés te laat om de laatste trein terug naar huis te halen. En dus wegens de nachttrein die twee uur onderweg is om een uurtje of half vier in mijn bed te belanden. Maar de volgende dag toch weer stug om 10 uur in de filmzaal te zitten, om maar zo min mogelijk te missen!
Elke dag te weinig eten omdat je geen tijd hebt om een echte maaltijd tussendoor te nemen. Elke dag een houten kont van die toch o zo zachte stoelen. Rennen van de ene naar de andere film. Fantastisch! Er ontstaat een zelfde soort groepsgevoel als bij een muziekfestival wanneer je steeds dezelfde mensen tegenkomt omdat ze net zo die-hard bezig zijn als jij.
En als beloning voor het harde werken kun je een jaar lang zeggen dat je ‘die film al hebt gezien op het IFFR’, ook al is ie pas net in de bioscoop. Heb je, als echte groupie, een handtekening weten te bemachtigen van je held, ook al spreek jij geen Japans en hij geen Engels. Gewoon omdat ie naast je zat in een koffietentje!
En lig je twee dagen ziek op bed om bij te komen.
Ik mis het.
De laatste paar jaar heb ik geen geld of geen tijd, en in de meeste gevallen beide, gehad om erheen te gaan. Tegenwoordig word ik erdoor overvallen: shit, het is alweer begonnen! Een paar keer heb ik overwogen om dan maar een dagje te gaan. Maar dat kan ik niet. Voor mij is het alles of niets.
En dus neem ik me nu, net als elk jaar in januari, voor om volgend jaar weer eens te gaan. Fulltime. Ben benieuwd of het me dan wel gaat lukken!

hapkatfat_girl_posterrequiem_for_a_dream

Geef een reactie

