Boem op je oog

januari 27, 2009

29718Terwijl ik met mijn kant-en-klaar-maaltijd de Appie uit struin wordt mijn mp3-seler ineens overstemd door kabaal. Vreemd, want alle winkels zijn al dicht en het is niet druk meer in het winkelcentrum. Een paar meter verder ontdek ik de stoorzender: vechtende mannen!

Twee kerels uit dit land slaan flink op elkaar in en rollen letterlijk over de grond. Ze trekken intussen al aardig wat publiek. Maar zoals het Nederlanders betaamt blijft iedereen staan kijken. Dichtbij genoeg om het goed te kunnen zien, en ver genoeg weg om er niet bij betrokken te raken. Je ziet ze zelfs bijna denken: misschien zou ik in moeten grijpen, maar ja, het zijn wel Marokkanen..
Ik kan daar slecht tegen. Ik heb nogal eens de neiging om me met ongeregeldheden te bemoeien. Zo heb ik in het verleden winkeldieven achterna gezeten en opgefokte -jawel, uit datzelfde land- macho’s de huid volgescholden omdat ze een onschuldige man belaagden. Tot ergernis van mijn moeder overigens, die al bang was dat ze nog eens een stille tocht voor me zou moeten organiseren.
En elke keer als ik zoiets doe valt me op dat iedereen om me heen doet alsof ie er niet is. Laten we inderdaad vooral niet opkomen voor wat juist is mensen, maar lekker onze kop in het zand steken! En intussen wel blijven klagen dat het allemaal zo slecht is in Nederland ‘tegenwoordig’.
Misschien heb ik gewoon een overactief gevoel voor rechtvaardigheid, maar ik vind dat we elkaar (en dan heb ik het niet alleen over Marokkanen!) mogen aanspreken op acties die niet normaal zijn. Of is ons idee van wat normaal is soms vervaagd?
Dit keer besluit ik dat ik geen zin heb om energie in deze vechtpartij te stoppen en maak dus aanstalten om de politie te bellen (gezien er nog niemand anders met een mobieltje in de aanslag staat, zelfs niet om te filmen!). Maar net als ik het nummer paraat heb houden ze op met vechten en lopen weg. Binnen vijf seconden heeft iedereen zich weer verspreid alsof er nooit iets gebeurd is.
En ik loop naar huis met mijn diepvriesprutje én een lichte dosis adrenaline in mijn lijf.

Geef een reactie

