Referectum

februari 3, 2009

referendumVandaag in het nieuws: minister Ter Host van Binnenlandse Zaken wil een bindend correctief referendum invoeren. Een plan dat geopperd is door GroenLinks, D66 en PvdA en gesteund wordt door de SP. Allemaal partijen waar ik wel eens (bijna) op gestemd heb. Maar hiermee slaan ze volgens mij toch echt de plank mis.

Is mooi bedacht hoor: het volk moet de overheid kunnen corrigeren. Maar daar hebben we de overheid toch voor? We hebben een mooi democratisch stelsel waarin verschillende partijen vertegenwoordigd zijn die elkaar in de gaten kunnen houden. Laten we daar nou niet mee gaan knoeien door heel Nederland in de regering te plaatsen.

Zo’n referendum kost handenvol geld en dan moet je nog maar afwachten wat de opkomst is. Daarnaast moet je hopen dat degenen die stemmen ook maar een flauw benul hebben van waar ze over stemmen. En dat ze niet allemaal lid van de PVV zijn.

Niet dat ik een kenner ben, maar volgens mij is er ook helemaal niet zoveel mis met de Nederlandse wet. In ieder geval niets wat aanleiding geeft tot zulke drastische maatregelen. Als elk nieuw wetsvoorstel voortaan met een referendum getoetst zou moeten worden zou dat enorme vertragingen opleveren en het creëren van een wet is al zo’n slepend proces.

Wat mij betreft is het een volledig overbodig concept dat alleen maar voor problemen kan zorgen. Het is niet voor niets zo dat dit plan eerder geopperd maar nooit doorgezet is. Het geeft nu al enge bijverschijnselen: ik schaar me spontaan aan de kant van het CDA..

Geef een reactie

