Zinloos geweld?

februari 5, 2009

evilpopeHet is weer zo ver! Er is weer een enorme discussie over een euthanasie-zaak. Hmm, waar kennen we dat ook alweer van? Ook nu betreft het iemand die al (17) jarenlang in coma ligt. En in dit geval worden zelfs wegblokkades en persoonlijke decreten ingezet om deze ‘moord’ een halt toe te roepen. Begrijpen die mensen het niet of begrijp ik het niet?

Ik wil me niet profileren als een anti-christenen blogger (dan liever anti-religie-in-het-algemeen), maar ik kan me ontzettend boos maken over dit soort dingen. Er wordt in dit soort zaken altijd teruggegrepen op het gebod: gij zult niet doden. Men mag immers niet voor god spelen. Misschien had er in de bijbel een elfde gebod opgenomen moeten worden: gij zult niet in leven houden wat in wezen al gestorven is.

Gelukkig staat de rechterlijke macht wel aan de kant van Eluana’s vader, die spreekt van “ongehoord geweld” tegen zijn dochter. Nu maar hopen dat die rechterlijke macht op kan tegen herr Berlusconi. (Iemand die zelf zo makkelijk met de term nazi smijt mag er zelf ook best naar vernoemd worden) Ik zeg: laat de dame rustig sterven!

Ter relativering van het leven tot slot een mooi stukje filosofie van een van mijn favoriete regisseurs: Richard Linklater.

2 Reacties to “Zinloos geweld?”

  1. Emile said

    Fantastisch stukje filosofie…

    …live and let dream..

Geef een reactie

