Gevaarlijke spelletjes spelen?

februari 26, 2009

nintendowii_previewAls ik vroeger op school veel huiswerk had of een werkstuk moest maken kreeg ik nog wel eens kramp in mijn hand van het schrijven met een pen. In de loop van de middelbare school werd het steeds gebruikelijker om de computer te gebruiken voor schrijfwerk (ja zo oud ben ik al!) en werd er steeds vaker gewaarschuwd voor RSI en een muisarm. Nu blijkt dat zelfs gamen niet meer zonder gevaar is!

Het uitgangspunt van de Wii was dat het mensen weer in beweging zou krijgen. Dat is gelukt. Ze gaan massaal naar de fysiotherapeut. Om hun Wii-arm te laten behandelen. (Hoe sneu klinkt dat? Ik heb een Wii-arm..) Nou heb ik zelf ook wel eens spierpijn gekregen van het gamen met de Wii, maar een Wii-arm gaat wel erg ver.

RSI van je console is één ding, rode uitslag is weer heel wat anders. Sony heeft zojuist gereageerd op geruchten over een ‘Playstation-ziekte’. Slachtoffers van deze ziekte krijgen pijnlijke rode plekken op hun handpalmen. Als je het mij vraagt betekent dat gewoon dat je je controller te lang en te fanatiek vasthoudt..

Maar ik moet toegeven, mijn eigen game-avonturen leveren ook nog wel eens kleine kwaaltjes op. Zo heb ik middelvinger-pijn gekregen van het te fanatiek Guitar Hero-en, kramp in mijn kuiten van het drummen met Rockband danwel Guitar Hero World Tour en tranende ogen van het intensieve getuur naar het scherm.

De game-industrie probeert de aandacht intussen af te leiden met een première in Madame Tussauds: het eerste game-personage dat in het museum opgenomen is, is eergisteren onthuld. Ik laat me ook niet zomaar uit het veld slaan en ga morgen gewoon weer lekker gamen met Neejneej. Maar ik denk dat ik mijn kniebeschermers en helmpje maar meeneem!

Update: Neejnej moet ook gaan oppassen met haar favoriete game.

Geef een reactie

