Tof(i)*

maart 4, 2009

fatcatOp nu.nl kijk ik altijd zo min mogelijk naar de rubriek Gezondheid. Ik ben namelijk een enorme hypochonder. Zo ben ik er al jaren van overtuigd dat ik (later) aan een hersentumor ga sterven, bekijk ik elk moedervlekje met argusogen en associeer ik elk pijntje met de meest vreselijke dingen.

Maar soms, zoals vandaag, sijpelt er een Gezondheidsbericht in de Algemeen-sectie en dan gaat het mis. Vooral omdat het bericht van vandaag me op het lijf geschreven is.

Ik ben een compleet a-sportief type. Ik eet niet bijzonder gezond en heb daarnaast een aardige chips-verslaving. Ik heb een zittende baan en ga vaak met de bus, want ik heb een hekel aan fietsen. De enige beweging die ik krijg is lopen, dat vind ik dan weer wel fijn.

Ik maak me daarom wel eens zorgen of ik van binnen niet hartstikke ongezond ben. Niet genoeg om er iets aan te doen uiteraard, want ik ben toch liever lui dan moe. Maar ik kan me soms aardig vet van binnen voelen terwijl ik aan de buitenkant toch echt maatje 34 ben. En wat is de kop vandaag? ‘Veel dunne mensen zijn toch gevaarlijk dik’.

Wat blijkt? Bijna de helft van de dunne mensen heeft een aardige interne vet-ophoping, die zich vooral concentreert rond de lever. Dit kan leiden tot hoge bloeddruk, diabetes of hart- en vaatziekten. Fijn, gezien sinds vorig jaar wel duidelijk is dat hartproblemen toch stiekem wel in de familie zitten. Maar goed dat die cholesterol-thuistest die ik laatst gedaan heb een goed resultaat gaf! Ach, één voordeel: ik laat wel een mooi lijk achter.

* tofi = thin outside fat inside (‘wetenschappelijke’ term).

3 Reacties to “Tof(i)*”

  1. Marianne said

    zeg….hou’s op jij….!!!

  2. Maz said

    Hmm, ik heb dezelfde levensstijl, maar met veel fietsen. Maar dan geen maatje 34. Zouden dikke mensen soms toch gevaarlijk dun kunnen zijn? Dan heft het elkaar weer op en hoef ik niet alsnog naar de sportschool.

  3. creatiefmetquirk said

    @ Marianne: 😉
    @ Maz: zo te zien aan je Maz eats eet jij toch aardig gezond volgens mij. Tonijn met avocado: hartstikke verantwoord! Maar ik denk dat jij en ik gecombineerd wel twee gezonde mensen zijn, da’s ook mooi, toch? 😉

Geef een reactie

