It’s elementary, dear Watson

april 22, 2009

sherlockIk vind het toch zo vreemd. In mijn nieuwe huis heb ik zo’n fantastische badkamer waar je ’s ochtends tijd kunt besparen. Door te douchen terwijl je op het toilet zit. Uiteraard zit daar een ventilatie-gat in de muur. En uit dat gat komt elke keer, ELKE keer als ik in ‘de badkamer’ ben een geluid.

Eh. Niet dat ik nu wil impliceren dat ik continu op de plee zit. Maar toch, daar kom je nog wel eens, op zeer diverse tijden van de dag. Hoe dan ook, elke keer als ik daar ben hoor ik het klassieke geluid van piepende bed-veren.

Jawel, het bekende squeek-squeek. En ik kan er maar niet over uit. Of ik heb een wel héél potente buurman, die nodig een nieuw bed moet kopen. Of het is gewoon iets anders. Maar wat dan? Ik dacht eerst dat het geluid in de pijpen zat (niet doen, dat is té makkelijk..). Maar dat kan niet kloppen. Want er is geen patroon met waterbewegingen of opwarmingen in de buizen dat overeenkomt met de toe- en afnemende intensiteit van het geluid.

Daar zitten namelijk nogal wat tempo-wisselingen in. Weer een reden om te geloven dat het niet de buurman is. Tenzij ie naast een  enorme potentie ook nog eens een ongelooflijke zelfcontrole bezit. Om nog maar te zwijgen van zijn uithoudingsvermogen! Dus, terug naar het mysterie.

Mijn voorlopige hypothese is dat er ergens een windmolentje op het dak staat dat door de wind dan weer harder, dan weer zachter ronddraait. Wind is er tenslotte bijna altijd, zeker op het dak. Dat is tot nu toe de meest logische conclusie die ik heb kunnen trekken.

Ware het niet dat ik vanaf het balkon het dak van de buren goed kan overzien en ik nergens een windmolentje kan ontdekken. Noch een plekje om said windmolentje te plaatsen, gezien zij geen balkon maar alleen een dakraam hebben. (De losers, woehaha.)

Dus nu zit ik daar steeds met gespitste oren. Best leuk hoor. Je moet daar toch wat te doen hebben. Maar zo’n mysterie moet niet eindeloos gaan duren natuurlijk.

Ach, ik kan er altijd nog een attractie van maken.

5 Reacties to “It’s elementary, dear Watson”

  1. Marianne said

    ff Riekje bellen……misschien is ze weggesqueek-ed door……??? Spooky…;-))

  2. Maz said

    Oei! Nog een mysterie! Wat heb jij een spannend leven, zeg. Zijn het geen muizen?

  3. creatiefmetquirk said

    @ Marianne: een spook, dat zou ook nog kunnen! Wipgeest ipv klopgeest?
    @ Maz: wippende muizen? Haha. Maar zeker heb ik een spannend en mysterieus leven. 😉 Nog een ding wat ik vroeger wilde worden: detective. Zo een in zwart-wit dan wel he, met krakende soundtrack en spannende voice-over. Zo een uit Pulp van Charles Bukowski. 🙂

  4. Maz said

    Nee, piepende muizen. Jij maakt er weer wippende van. Tsssss.

  5. creatiefmetquirk said

    @ Maz: a dirty mind is a joy forever! 😉

Geef een reactie

