Benny, Joon & Sam

april 26, 2009

benny-andjoonAlweer 16 jaar geleden, toen ik 16 was, kwam 1 van mijn lievelingsfilms uit. Met 1 van mijn lievelingsacteurs; Johnny Depp, die toen 30 was. Die in deze film een prachtig eerbetoon levert aan een andere acteur; Buster Keaton, die al overleed toen Depp pas 3 was. Op het moment van overlijden had Keaton bijna exact 3 keer zoveel films gemaakt als Depp tot nu toe. In het jaar dat deze film uitkwam bracht Depp in totaal 3 films uit. Hij ontving voor deze film 3 award-nominaties; een dubbele voor de MTV Movie Awards en een enkele voor de Golden Globes. Depp debuteerde 9 jaar eerder in Nightmare on Elm Street. Van de reeks Nightmare on Elm Street-films komt volgend jaar het 9e deel uit. Deel 6 van deze serie had een gedeelte in 3D.

Maar voor ik helemaal los ga met leuke cijfer-feitjes-links, terug naar waar ik het eigenlijk over wilde hebben: Benny and Joon! Deze ontzettend schattige film doet mijn hart elke keer smelten en, ik geef het toe, een klein traantje van ontroering laten. Benny en Joon, broer en zus, winnen tijdens een kaartavondje een nieuwe huisgenoot: Sam. Sam blijkt al net zo ‘apart’ te zijn als de psychiatrisch gestoorde Joon en al snel worden de twee verliefd. Tot grote woede van de overbezorgde Benny. Komt dat nog goed? Natuurlijk wel!

Ook al acteren Aidan Quinn en Mary Stuart Masterson prima in deze film, ze kunnen niet voorkomen dat ze volledig worden weggespeeld door Depp. Zijn meesterlijke Keaton-(en Chaplin-)imitaties komen echt heel goed uit de verf. Zijn mimiek is briljant en aandoenlijk. En het is niet eens storend dat Julianne Moore ook in deze film speelt. Deze kleine film bevat ook nog eens fijne nummers van onder andere The Proclaimers en John Hiatt en laat je met een glimlach achter. Mocht je hem nog niet gezien hebben: ga dat dan zeker doen!

Ik ga even een tosti strijken.

5 Reacties to “Benny, Joon & Sam”

  1. rudy kaals said

    Ja, die was leuk! Depp die Buster Keaton heeeeeel erg goed bekeken heeft. Toch moet ik zeggen dat ik nooit zo gecharmeerd ben van imitaties. Zo zag ik laatst een film waarin iemand Adolf Hitler imiteerde. Dat was het toch NET niet..

  2. Maz said

    I looove Johnny Depp. De enige reden om die verder stomme piratenfilms te kijken. Deze heb ik nog niet gezien, maar alleen al vanwege the Proclaimers zou ik nu naar de videotheek rennen.(dvdtheek?)

  3. creatiefmetquirk said

    @ Rudy: Ja hij doet het goed hè? Al moet ik toegeven dat Chaplins broodjesdans beter is dan die van Depp. Maar over Hitler-imitators gesproken: ik vond Der Untergang toch een aardige poging. Best indrukwekkend!
    @ Maz: rennen, nu! Hij is echt fijn. Ik word ook erg blij van Depp, ook al slaat die ook wel eens de plank mis.

  4. juna said

    En hij heet ‘Benny, Joon & Sam? Voor de zekerheid? Voordat ik achter Maz aanren en in de videotheek sta te stamelen…. ‘Ja. Oud. Met Johnny Depp als Buster Keaton.’ En ze niet gaan weten waar ik het over heb?

    ‘Wacht even Maz!’

  5. creatiefmetquirk said

    @ Juna: Nee hij heet Benny and Joon. Maar Sam is eigenlijk de spil van de film, dus die wilde ik ook vermelden. Veel kijkplezier!

Geef een reactie

