Pien in de buuk

mei 9, 2009

darren2Wrestlemania rules! Ik was er vroeger al fan van. Vooral van Hulk Hogan natuurlijk. Dat was toch wel de überheld. Van die anderen weet ik niet eens meer hoe ze heetten of eruit zagen.
Maar Hogan, die was fantastisch.
Het was dan ook nogal een desillusie toen ik zijn reality soap zag. Hogan knows best. Waarin mijn held ineens van zijn sokkel viel. Waarin bleek dat hij nog maar een wrakje was.
En een overcontrolerende vader. Waar ik eigenlijk een beetje medelijden mee had.
Dus toen ik vandaag éindelijk The Wrestler van Darren Aronofsky keek had ik een beetje een déjà vu.

De lange blonde haren, de uitgerangeerde ster, die zelf zijn eigen merchandise moet verkopen, die zijn gezin kwijt is en meisjes neukt die net zo oud zijn als zijn dochter… Oftewel, hoe het Hogan ook had kunnen vergaan. Behalve dan dat die in een villa woont en niet in een trailer. Of zijn busje als ie zijn trailer weer eens niet kan betalen.

Mickey Rourke is perfect gecast als enorm loveable loser Randy the Ram en had tóch van mij die Oscar mogen winnen. Hij zet de depressieve mislukkeling zo vertederend neer dat ik bijna zelf met hem zou trouwen. En door het rustige tempo van de film krijg je uitgebreid de ruimte om er volledig door meegesleept te worden.

Aronofsky laat opnieuw zien dat hij een meester is in het kweken van een knagend onderbuikgevoel. Waar het in Pi vooral om rusteloosheid en verwarring draaide zette hij met Requiem for a Dream de toon die hij ook in the Wrestler doorvoert: het klassieke pien in de buuk gevoel.

Eigenlijk weet je vanaf het begin van de film waar het zal eindigen, maar toch blijf je je verzetten en hoop je dat het anders zal gaan. Dat gevoel houdt je de hele film vast en is iets wat weinig regisseurs voor elkaar krijgen.

Ook Marisa Tomei, een van mijn favorieten, is erg in vorm. En dan doel ik niet alleen op haar optredens in de stripclub.

Eigenlijk is er maar één anticlimax aan The Wrestler. Deze film heeft er namelijk voor gezorgd dat ik eindelijk eens opzocht hoe Aronofsky er uit ziet. En dat valt even tegen! Niks artistiek, woest aantrekkelijk type. Maar een nerdig mannetje strak in pak. Met een eng snorretje! Nog een extra element om pien in de buuk van te krijgen.

Maar goed dat het vanavond weer Horrornight is. Krijg ik tenminste pien in de buuk van het lachen.

10 Reacties to “Pien in de buuk”

  1. rudy kaals said

    Eigenlijk zou ik ook dringend naar de film. Want er is veel wat ik niet gezien heb. Mooie dingen. Maar van de andere kant heb ik ook andere mooie dingen gedaan. En meegemaakt. Dat was een film op zich..

    .. in juni begint geloof ik het Freiluftkinoseizoen. Dat wordt hem ZEKER!

  2. creatiefmetquirk said

    Jouw leven is inderdaad een film an sich als ik dat zo lees. Maar als je dan tóch iets op scherm gaat zien is dit wel een hele goeie optie om mee te pikken. Ook al is ie dan waarschijnlijk nagesynchroniseerd..

    “Hey Ram-jam, wie geht’s?”
    Haha, ik hoor het al helemaal voor me!

  3. Je keek gewoon
    niet goed:

    http://www.imdb.com/media/rm2380109056/nm0004716

    En wat betreft horrornight
    (whatever that may be)
    mag ik u dit aanbevelen:

    http://www.totalfilm.com/features/8-maddest-star-trek-monsters

    Hilarisch.

  4. creatiefmetquirk said

    Ja stiekem had ik die ook wel gezien Frank, maar dan was het stukje toch wat minder dramatisch geworden. 😉
    Horronight is overigens een maandelijks fenomeen waarbij ik met een groep al dan niet gillende meiden horrorfilms kijk. Briljant!
    Toppers van gister waren
    hilarisch: http://www.youtube.com/watch?v=yH8yuld4DUE
    vrij bruut: http://www.youtube.com/watch?v=QOrcIyvW5Rk
    Guy-Ritchie-like-cool: http://www.youtube.com/watch?v=uEXsOqdzYhE

  5. Teeth: er is een Dan Simmons verhaal over hetzelfde onderwerp dat véél beter is.

    The Children: Of The Corn ripoff.

    Crank: wel aardig. Maar die naaiscene? People, please.

  6. creatiefmetquirk said

    Dat heb je snel bekeken Frank! Of had je ze allemaal al gezien?
    Maar het hoort natuurlijk wel een beetje bij een horrornight om foute films te kijken.

  7. creatiefmetquirk said

    The Transporter heb ik trouwens ook nog niet gezien. Is dat wat?

  8. Dat ligt eraan of je van jongensfilms houdt, Quirk.

  9. creatiefmetquirk said

    Ah, tieten, explosies en helikopters dus? 😉
    Ik zal het es proberen.

  10. Tieten?
    Explosies?
    Helicopters?

    Hell yeah!

Geef een reactie

