Tussen hemel en aarde..

mei 16, 2009

mugzit vooral regen vandaag schat ik. En grijze wolken. Toch jammer, gezien Chef juist vandaag haar verjaardag gaat vieren op een veldje. Maar het weer mag de pret niet drukken. Er is volop muziek, leuke mensen en bbq, dus wat wil een mens nog meer.

Ook vandaag: mijn eerst muggenbult van het seizoen. Jawel, de bastards are back! En om mijn affectie voor deze kleine rakkers met u te delen copy-paste ik even een oude post van een vorig blog, ook al krijg ik dan vast commentaar van Oase.

Read it and weap:

Het materiaal waar ik de laatste tijd mee in slaap val is The God Delusion van Richard Dawkins. Dit is niet omdat het geen interessant boek is, maar meer omdat het nou eenmaal mijn ritueel is om nog even te lezen voor ik ga slapen. (Het feit dat het vaak tegen 04:00en loopt eer ik het boek oppak helpt trouwens vast ook niet.) 

Dawkins levert hierin een wetenschappelijke beredenering waarom god niet bestaat. En dat doet hij op een overtuigende manier. Niet dat ik overtuiging nodig heb, ik heb mijn geloof in de beste man allang opgegeven. Nu ik doctorandus en dus beëdigd wetenschapper ben mág ik ook bijna niet meer in god geloven natuurlijk. Een beetje zoals je niet meer in Sinterklaas mag geloven als je 10 bent. 
Maar waar Dawkins 420 pagina’s nodig heeft om zijn lezers te overtuigen, denk ik dat ik het in 3 woorden kan: 

De Mug Bestaat. 

Dit kleine, onnoemelijk irritante wezentje is wat wat mij betreft al het bewijs dat een mens nodig heeft dat god niet bestaat. Eén zo’n :wtf: beest heeft me vannacht weer eens uit mijn slaap gehouden en me om half 8 vanochtend doen ontwaken met een enorme bult op mijn elleboog. Voordeel van dit tijdstip was dat de mug dan meestal nog zit uit te buiken op een plek dicht bij de gepleegde aanslag. Nadeel is dat dat in dit geval ook zo was en ik nu dus een grote rode vlek van mijn eigen bloed naast mijn bed heb. In mijn enthousiasme deze quasi-duivels uit te roeien wil ik namelijk nog wel eens overmatig geweld inzetten. Maar ik offer mijn witte muren graag op voor een goede nachtrust en wie weet werkt het als een goed afschrikmiddel voor zijn eventuele opvolgers. 

Het argument dat het bestaan van de mug levert tegen het bestaan van god is tweeledig: 

1. Een intelligente god zou geen tijd verspillen aan het ontwerpen van zo’n compleet nutteloos beest. En gezien hij verantwoordelijk wordt geacht voor de wereld en alles daarop ga ik ervan uit dat hij intelligent zou moeten zijn. Het overslaan van deze schepping had hem toch al gauw een vrije zaterdag in de kroeg op kunnen leveren; lijkt me een mooie win-win-situatie. 
Noem mij één wezen dat baat heeft bij het bestaan van de mug en ik zal mijn mening (misschien) herzien. Maar insecteneters als vogels en spinnen tellen niet. Er zijn nog genoeg andere insecten om de plaats van de mug in de voedselketen in te nemen. Het stikt immers ook van de vliegen en motjes, maar daar hebben wij in ieder geval een stuk minder last van. 
Bovendien zou een god het al druk genoeg hebben zonder de extra werkverschaffing die de mug oplevert. Al die gebedjes om een rustige nacht slaap en het herstel van malariapatiënten die ge- en verhoord moeten worden kan hij volgens mij missen als kiespijn tussen de gebeden om, ach noem es wat, de veilige terugkeer van soldaten die door idioten als Bush naar slachttereinen als Irak zijn gestuurd. 

2. De enige reden die god dus zou kunnen hebben om dit beest te creëren is om ons te teisteren en enge ziektes over te brengen. Hoewel hij in het Oude Testament schijnbaar als niet bepaald menslievend omschreven wordt (vergeef me dit gebrek aan accuratesse, het is een tijd geleden dat ik het boekwerk doorgespit heb) weiger ik te geloven in een god die zo onmenselijk wreed is. 
Als het beest moet helpen de bevolkingsgroei in toom te houden kan dat een stuk efficiënter. Ik zou zeggen: gooi er dan nog maar een paar zelfmoordterroristen en tsunami’s tegenaan. 

Overigens beginnen de muggen hier wel steeds meer te lijken op door god gezonden duiveltjes. Ik merk in ieder geval een duidelijke verandering in het soort mug dat me wakker houdt en de reactie die erop volgt. 
Mijn huisdier van vannacht was een bijzonder agressief, doelgericht en luidruchtig exemplaar dat veel aanvallender was dan de suf voorbij zwevende exemplaren van voorheen. Werd je vroeger wakker van niiieeeeIIEEiiiieeeee… , nu is dat alleen een kort NIIIEEE!!! 
De gewone muggebult is ook gemuteerd tot een groot kloppend rood fenomeen dat je halve arm in beslag neemt. Maar dat heeft te maken met een ander horrorverhaal van klimaatsverandering en verschuiving van biotopen dat die enge ziektes een stukje dichterbij brengt, wat ik zal bewaren voor een andere blog. 

Natuurlijk is de mug niet het enige bewijs tegen het bestaan van god. Zo is er ook nog de teek bijvoorbeeld, ook zo’n beest waar je last van hebt en je een ziekte kan bezorgen. Maar een teek kun je nog ontwijken door uit de buurt van bossen en struiken te blijven. Het is niet alsof die beestjes je huis in kruipen om zich met de kreet ‘bombs away!’ van je plafond te storten. Maar aan de mug ontkom je niet. Zelfs binnen een klamboe ben je vaak toch niet helemaal veilig en zeg nou zelf: met zo’n net 2 centimeter boven je hoofd slaap je ook niet echt lekker. 

Om een lang verhaal kort te maken (zo kwam Dawkins dus aan die 420 pagina’s): de enige manier waarop mijn geloof in een god nog hersteld zou kunnen worden is het plotselinge uitsterven van de mug. Hoewel ik het rotbeest bij deze wel een nieuw nut heb gegeven: het is een goede blog-vuller.

18 Reacties to “Tussen hemel en aarde..”

  1. Frank said

    MuggeNbult, doctorandus.

  2. creatiefmetquirk said

    Heb ik expres gedaan Frank.
    Om te testen of je wel op zat te letten.
    Gefeliciteerd.
    Je bent geslaagd.

  3. frank said

    Yay.

    (irritant ben ik, he?
    dat idyllische is er wel vanaf)

  4. creatiefmetquirk said

    Welnee.
    Meestal ben ik zelf die muggeNzifter.
    Dus ik geef je het voordeel van de twijfel.
    Nog.

  5. creatiefmetquirk said

    🙂

  6. Lora said

    Leuk stukkie Quirk! Ik heb me kostelijk geamuseerd.

  7. creatiefmetquirk said

    Dank je Lora, en welkom!

  8. Oase said

    Dit verhaal komt me vaag bekend voor…

  9. creatiefmetquirk said

    @ Susy: blij dat ik niet de enige ben. 😉
    @ Oase: ik zei het toch.

  10. Marleen said

    Meisie, stekende muggen zijn allemaal zorgzame moeders, snik, die eten zoeken voor hun lieve larfjes, snik, die nog een tijdje in het water moeten gaan leven (da’s het leuke gedeelte van mug-zijn, denk ik). En wij zijn zo aantrekkelijk voor ze, omdat wij zo bloot zijn. Is ook een evolutie. Had die Goeie God ons gewoon behaard moeten houden? Is de straf dat we glad van arm en been zijn? Dat we moeten waxen, epileren en scheren? Dat we kleren dragen, aan mode doen?

    Ik moet zeggen dat ik die knutjes, die ook zorgen voor de blauwe schapentongen, veel pijnlijker en irritanter vind. Daar zouden ze iets aan moeten doen!

  11. creatiefmetquirk said

    @ Marleen: daar zijn ze ook mee bezig volgens mij. Ik begrijp ook best dat die beesten moeten eten enzo, maar ik begrijp niet dat ze dat dan liever bij mijn tengere een meter zeventig halen dan bij bijna twee meter met een beetje een buikje naast me.
    Maar ik zal eens uitproberen wat er gebeurt als ik overal haar laat staan.

  12. Marleen said

    @quirk: daar heb je gelijk in, dat is een fundamenteel onrecht dat ons als vrouw wordt aangedaan! Tegenover de muggen kan ik nog wel een fatalistische houding aannemen en me één met de natuur voelen, maar dat manlief nog geen puntje, geen puistje en nooit een bultje van ene mug krijgt is heel frustrerend. “Ik hoef geen muggenspul, ik heb jou toch!” zegt hij dan. Grrr!

    Of zou dat toch met het haar te maken hebben? Hij wordt op zijn hoofd wel wat kaler met de jaren, maar de rest van zijn één negentig heeft méér begroeiing gekregen. En tot nog toe bleef ik epileren. Maar nu komt er écht verandering in. Op een natuurlijke manier tegen de natuur. Biologisch tuinieren op mijn twee vierkante meter, kan het nog natuurlijker? Actie is bij deze gestart!

  13. creatiefmetquirk said

    @ Marleen: ik doe met je mee! Lang leven experimenteren. 😉

  14. anke said

    hoe stom kan het zijn

  15. Door said

    Mooi stuk! Ik heb deze week meerdere muggenbulten opgelopen en maar liefst TWEE teken verwijderd bij mijn zonen. Ik ben dus ook van mijn geloof afgevallen. Maar ik wankelde voor die tijd al:-)

  16. creatiefmetquirk said

    Thanx Door! 🙂 Oeh, teken, dat vind ik wel enge dingen hoor. Maar goed in de gaten houden of ze geen rare kringen krijgen!

Geef een reactie

