Stay cool!

mei 17, 2009

DSC00729Elke keer als ik de frase ‘verbeterd recept’ of ‘verbeterde smaak’ zie staan word ik een beetje droevig. Het is namelijk nooit beter. Sterker nog, over het algemeen smaakt het hele product vervolgens nergens meer naar. Alles wat lekker is maken ze vies en alles wat érg lekker of goed is halen ze uit productie. Ja ‘ze’. Ik ben duidelijk in een samenzweringstheoriebui.

Door de jaren heen zijn er al een aantal lievelingsproducten verdwenen namelijk. De ergste van allemaal: Smacks. Een ovaal zoutje met een bacon-achtige smaak in een klein oranje zakje. Volgens mij betaalde je er 20 cent voor en het werd vaak getrakteerd op de basisschool. Heerlijk en nooit geëvenaard. Het enige wat er een beetje in de buurt komt is Tuc bacon, maar dat is toch echt niet hetzelfde.

Maar die Smacks waren niet zomaar verdwenen, die waren echt van de aardbodem verdwenen. Die leken nooit bestaan te hebben. Nu nog vraag ik iedereen die ik voor het eerst ontmoet of ie ooit van Smacks heeft gehoord, maar nee…
Gelukkig ken ik nog wat mensen van vroeger die ook vasthouden aan het geloof dat dit heerlijke goedje ooit heeft bestaan.
Anders zou ik nog aan mezelf gaan twijfelen.
(En lang leve het internet, daar vind je altijd lotgenoten natuurlijk.)

Na Smacks was het de beurt aan Choba-boter en het enige echte goede kokosbrood: het versgemaakte van de Jumbo. En as we speak is er duidelijk een campagne bezig voor de verwijdering van een ander favoriet product: Be Cool pads.

Met een familie waarin zoveel migraine voorkomt als de mijne mag ik van geluk spreken dat ik er nauwelijks last van heb. Maar het komt wel eens voor. Zoals gisteren. Zo’n bui waarin je spontaan niet meer rechtop kunt staan van de pijn, je blik niet meer stabiel te krijgen is en je alleen nog maar koud, donker en stil om je heen wil hebben.

Op zo’n moment is er niets fijners dan een Be Cool pad op je voorhoofd plakken.
Eh, nou ja, géén migraine hebben zou natuurlijk nóg fijner zijn..

Maar buiten dat is dus niks fijner dan zo’n koude blauwe gelstrip op je voorhoofd plakken. Die blijft namelijk echt superlang verkoeling bieden. Hij blijft op de juiste plek zitten, óók als je op je zij slaapt zoals ik. Niet zoals die packs die je kunt hergebruiken en die je in de diepvries moet gooien. Die gaan verschuiven en zorgen alleen maar voor meer overlast en gedoe aan je kop waar je dan al helemaal geen behoefte aan hebt.

Toen ik een tijdje geleden mijn voorraad aan wilde vullen schrok ik dan ook.
Nergens meer te krijgen! En ik had er nog maar een!
Gelukkig heb ik op weg terug van de uitgever nog een of andere vage drogisterij gevonden waar ze ze nog hadden. Het heet alleen ineens Cura-Cool. Dus ik was al bang dat ze een ‘verbeterd recept’ hadden gevonden. Maar gelukkig blijken ze nog niet veranderd te zijn. Ik heb dus meteen hun hele voorraad opgekocht en heb bij deze een nieuwe missie: obscure zaakjes langsgaan en die blauwe doosjes in beslag nemen.
Cura-Cool moet blijven!
Cura-Cool moet blijven!

23 Reacties to “Stay cool!”

  1. juna said

    En zo zit ik de afgelopen dagen het internet af te struinen op ‘Herbal Essences, oude partij’. En ‘shampoo, jojoba, rozenbottel’. Maar het is onvindbaar. Herbal Essences heeft haar formule veranderd. En dit is echt een ramp. Want mijn haar doet het echt alleen in de jojoba rozenbottel variant van dit merk. In plaats daarvan wordt mij een equivalent geadviseert: met peer en zijde. Nou, ik kan je vertellen. Mijn krullen laten zich niet voor de gek houden en slaan bij de geur al stijl.

    Dus. Ieder hier: zie je ergens (action, knaakland, iedere ‘oude partijen opkoop winkel’) de oude Herbal Essences? Please. Let me know.

    (En bedankt voor de Cura-Cool tip. Ik namens mijn migraines)

  2. Lora said

    Hear hear! Ik verbaas me ook steeds over favo-producten die dan ineens zonder waarschuwing aan de trouwe gebruiker van de aardbodem verdwijnen. Zo is bij onze lokale Appie plotsklaps de nescafé cappuccino verdwenen en vind ik het hemelschrijend jammer dat de paprika Croky chips helemaal niet meer bestaat. Boehoe!

  3. creatiefmetquirk said

    @ juna: als ik toch in die obscure zaakjes aan het struinen ben zal ik meteen even de herbal essences checken. 😉
    @ lora: en vergeet de Croky bolognese niet!

  4. creatiefmetquirk said

    @ juna: tip van een andere lezer (die zelf blijkbaar niet durft te reageren): je hebt nog een kans op herbal essences bij winkelcentrum Overvecht, de winkel prijsmeppers naast de Expo. Die schijnt nog wat oude partijen in de verkoop te hebben.
    Geen idee of dat een beetje in de buurt is voor je?

  5. knofje said

    Zo heb ik een keer mijn zus een heel aantal potten gezichtscreme laten inslaan bij haar drogist, omdat ze bij mij al uit het assortiment waren..
    Uiteindelijk was ook de laatste pot op en ben ik nog steeds op zoek naar een alternatief, want het ‘verbeterd recept’ blijkt een heel ander smeersel. Mja.
    Sterkte met de hoofdpijn!

  6. creatiefmetquirk said

    Thanks knofje!

  7. Brit said

    Ik ken ze nog hoor, smacks…. beste tractatie ever!!!

  8. creatiefmetquirk said

    @ Brit: ja toch?? Kijk, aan jou heb ik tenminste wat.

  9. rudy kaals said

    smack… is dat niet een soort van dope?

  10. Cat said

    De Smack ken ik niet…het verloren gaan van producten zeker wel. Heb laatst een queeste gehouden, op zoek naar zakjes Reckitt Blue (dus niet de blokjes). De gevonden zakjes bewaak ik met mijn leven. (En als ik ooit in Frankrijk ben, waar het nog wel zou zijn, dan sla ik groots in. Dat wordt leuk zakendoen, gezien de hoeveelheid zoekers 😉 )

  11. creatiefmetquirk said

    @ Rudy: waarom denk je dat het zo populair was? 😉
    @ Cat: Reckitt Blue heb ik dan weer nooit van gehoord. Misschien moet ik Smacks ook in Frankrijk gaan zoeken! 😀

  12. rudy kaals said

    Haha! Nee, ik ken het echt niet. Hoewel mijn vader een dag of twee in een chips-fabriek werkte. Maar dat was toch anders.. ik zal de goede man eens navragen.

    Weet je wat ik mis? Nibbits. En wokkels. En Hamka’s. Maar ik heb dan ook ontzettende honger nu.. en er ligt alleen nog maar een fles Prosecco in de koeling.

  13. creatiefmetquirk said

    Tja die chips zou ik ook niet in de koeling leggen..
    Ik wil je best een doosje sturen hoor!

  14. rudy kaals said

    het is aldus prosecco geworden. Stuur daar maar een doosje van 😉 proost!

  15. Lalena said

    Ik sluit me helemaal aan bij het Herbal Essences verhaal. Ik kocht die altijd al groot in en net nu mijn voorraad begon uit te dunnen kom ik erachter dat de lijn “vernieuwd” is. Verslechterd dus. De flessen zelf zijn best handig, maar ik heb diverse soorten van het nieuwe spul gekocht om te kijken of er een leek op de rozenbottel/jojoba maar helaas. Geen verhaal van oud product in nieuwe verpakking maar conditioner om je haar stroef vettig of piekerig mee te maken. En hier al de action en de dumpwinkel van kruidvat en de dirx geprobeerd maar nergens de oude te vinden. Ja, van de andere typen, maar niet mijn geliefde rozenbottel *snik*

  16. creatiefmetquirk said

    @ Lalena: ik voel met je mee! Niks vervelenders dan je favoriete product dat zomaar verdwijnt.. 😦

  17. Mandy said

    Als er ‘vebeterde samenstelling’, ‘vernieuwd recept’of iets als ‘nu nóg lekkerder’ op een verpakking staat word ik al wantrouwig. Meestal is dat een verkapte manier van vertellen dat men goedkopere grondstoffen of ingrediënten is gaan gebruiken waardoor je oude vertrouwde shampoo ineens zorgt voor vettig piekhaar of de heerlijke (Calvé) mayo ineens van je bord afloopt als goedkope fritessaus. Om deze laatste eens te nemen… Vroeger hoorde er in mayo minstens 80% olie te zitten. Dát zorgde voor de romige volle smaak. Tegenwoordig zit er nog maar 70% olie in! Navraag bij de fabrikant leerde dat mensen produkten willen met minder vet… Nou vraag ik je… Als je dat wilt, dan neem je toch vanzelf fritessaus? Voor mij geen Calvé mayo meer dus… Ik koop alleen nog maar DeVos Lemmens… en die smaakt nog net zo als 25 jaar geleden 😉

    • creatiefmetquirk said

      Ja precies! Dan koop je toch gewoon wat anders? Genoeg light-producten op deze wereld. Maar DeVos Lemmens zeg je? Die ga ik es proberen dan. Ik hou ook wel van een goeie portie vet. 😉

      • Mandy said

        Als je hem tussen de mayo niet vindt.. even bij de sauzen kijken. (mayonaise met citroen). Van hetzelfde merk hebben ze ook heerlijke knoflooksaus, cocktalsaus en bearnaise saus… en die giet je niet even in een bakje.. Daar heb je een lepel bij nodig!
        Laat maar horen of je het wat vindt!B-)

  18. Flanker said

    BUMP!

    Smacks? Duh… Hier bij mij op het werk ook al een collega die bij hoog en laag beweert dat dit het allerlekkerste is dat hij in zijn jeugd gehad heeft. Jammer alleen dat de complete rest van het bedrijf nog nooit van Smacks gehoort heeft, noch iets CONCREETS hierover kan vinden op het alleswetende internet. Dus kom op: bewijs dat ze hebben bestaan!

  19. Britt said

    Wie weet welk mer smacks maakte?
    Daar ben ik naar opzoek.Het was geen smith toch?

  20. Flanker said

    BUMP! BUMP!

    En er is fotografisch bewijs dat ze bestaan hebben!
    Het zijn alleen geen smacks, maar SMAX

Geef een reactie

