Vitamine Z

mei 30, 2009

zomerKinderen gillen van het lachen op de hoek van de straat. Een ouder echtpaar loopt te smullen van een ijsje van die geweldige ijssalon een stukje verderop. Iedereen is vrolijk en relaxed. Ik vind dat een raar fenomeen. Wat is dat toch aan de lente en de zomer dat iedereen zo verandert? Heeft dat beetje zonneschijn dan echt zoveel effect?

Bij mij werkt het ook hoor. Frustraties verdwijnen, chagrijnigheid smelt en alles lijkt een stukje eenvoudiger. Zelfs die oetlul die mijn fiets gejat heeft, recht voor mijn eigen huis, kan me eigenlijk niet zo heel erg veel schelen. Tuurlijk, het is irritant en oneerlijk en bladiebla, maar hee, de zon schijnt, dus who cares.

Haal die scheermesjes maar van jullie polsen mensen, de depressie mag weer een paar maanden in de koelkast. En al dat door een beetje vitamine Z? Zou dat dan de reden zijn dat al die mensen in Afrika zo gelukkig zijn? Niet omdat het leven daar zoveel eenvoudiger is en er niet zoveel ‘moet’, maar gewoon omdat de zon schijnt? Waarom verhuizen we dan niet gewoon collectief daarheen? Oh ja, vanwege al die oorlogen en verkrachtingen en honger en ziektes en droogte enzo..

Nou ja, een ander zonnig plekje dan. Ik kan er nog wel een paar verzinnen. Moeten we misschien maar weer terugkeren naar een nomadenbestaan? Zodat we met de zon mee kunnen trekken en nooit meer zonder hoeven? En altijd vrolijk kunnen blijven?

Wat een hoop vragen. En ik heb niet de antwoorden.
Maar ach, de zon schijnt, dus who cares.

4 Reacties to “Vitamine Z”

  1. Brit said

    Zou wel willen, maar het is zo ver rijden elke dag van Afrika naar Breda… Maar ach, de zon schijnt, dus who cares!! Dan is autorijden (of stilstaan in de file) ook meteen een stuk leuker!

  2. Cat said

    De zon (en de lente) zijn zoveel leuker na een miezere winter! Die zou ik wel missen in Afrika.

  3. Marianne said

    Fiets gejat…..wie steelt er nou een ouwe fiets van een lief meisje…#$%^&*…, dacht dat je op stand woonde…op naar een zekere “fietsenman” maar weer zeker…?

  4. creatiefmetquirk said

    @ Brit: stilstaan in de file in de zinderende hitte? Hmm, niet echt mijn hobby. Maar hee, in Afrika hebben ze vast ook leasemaatschappijen.
    @ Cat: dat is wel een goed punt ja. Misschien zijn de zomers dus juist zo leuk vanwege de winters?
    @ Marianne: hee niet mijn fiets dissen hier he! Ik had een hele goeie hoor. Tja, dat is dan toch De Grote Stad he..

Geef een reactie

