Burgerschap 101

juni 6, 2009

burgerschapAfgelopen woensdag las ik met stijgende verbazing een groot artikel in de Metro (de krant, niet het vervoersmiddel). Door de veranderingen in de Nederlandse maatschappij is niet voor iedereen meer duidelijk wat de maatschappelijke spelregels zijn, zo wordt er gesteld. Er wordt daarom de komende tijd volop gediscussieerd over hoe we ons moeten gedragen. Daar wordt vervolgens een analyse op losgelaten en de resultaten van dat onderzoek zullen worden gepubliceerd in het Handvest Verantwoordelijk Burgerschap. Het project moet mensen uitnodigen zichzelf af te vragen wat zij doen aan de leefbaarheid van de maatschappij.

Wat een onzin! Wat gaat dit nou daadwerkelijk opleveren? Een hoop hoge heren (en dames) gaan dus -tussen het golfen door- praten over hoe we ons allemaal zouden moeten gedragen en gaan dat vervolgens op papier zetten in een hoogst waarschijnlijk onleesbaar en politiek correct manifest. In ieder geval iets wat mijlenver afstaat van degenen die niet weten hoe ze zich moeten gedragen en waar het Handvest dus eigenlijk voor bedoeld is.

De illusie die uit dit idee spreekt is dat mensen die zich niet ‘netjes’ gedragen zich er iets van aan zouden trekken dat anderen zich daar aan storen. Zouden de mensen die dit bedacht hebben nou werkelijk denken dat ze met een Handvest de storende factoren in de maatschappij kunnen bereiken? Het grootste deel van die groep struikelt immers al over het begrip ‘Handvest’! En heeft ongetwijfeld niet het inzicht: hmm, zoals ik me gedraag is niet correct, laat ik eens gaan opzoeken hoe het wel zou moeten.

Echt mensen, als jullie zo graag geld verspillen aan onzinnige onderzoeken, geef het dan gewoon aan mij. Dan vertel ik iedereen die het wil horen wel dat ie gewoon normaal moet doen. Beter nog: dan ga ik er wel van op studiereis naar Japan, om uit te zoeken hoe ze het daar voor elkaar hebben gekregen dat iedereen zo verdomde correct en bescheiden is. Misschien hier dan ook maar eens een atoombom laten vallen?

4 Reacties to “Burgerschap 101”

  1. Marianne said

    Japanners bescheiden en correct….??? Valse bescheidenheid dan zeker en correct volgens hun eigen regels en wetten, gezien de Jappenkampen in de 2de W.O. en wat zich daar allemaal afgespeeld heeft…

    Misschien zijn ze tegenwoordig helemaal “omgeburgerd” ….;-))

  2. creatiefmetquirk said

    Ja maar dat was ook nog voor die bom, toch? Dus misschien was dat toch hetgeen ze overtuigd heeft. 😉
    Enneh.. er zijn natuurlijk ook leuke Duitsers ondanks dat die vernietigingskampen hadden..

  3. Wies said

    Als je nu goed gelezen had, of iets verder had gekeken dan je neus lang is, had je weaarschijnlijk gezien dat niet “een hoop hoge heren (en dames) gaan dus -tussen het golfen door- praten over hoe we ons allemaal zouden moeten gedragen”, maar iedereen dat kan doen op een speciaal daarvoor gelanceerde website.

    Je fatsoenlijk (laten)informeren voordat je je mening klaar hebt, misschien ook een kwestie van verantwoordelijk burgerschap?

  4. creatiefmetquirk said

    Mijn neus is al zo lang Wies, als ik daar ook nog eens voorbíj moet kijken…
    Maar er wordt alleen gesproken over ‘discussies op de website http://www.handvestburgerschap.nl en regionale conferenties’ (het artikel ligt hier naast me). Met alle respect, ik heb écht niet het idee dat ‘de gemiddelde Nederlander’ daar terecht komt en zijn mening gaat leveren.
    Daarnaast blijf ik bij mijn punt dat het opstellen van zo’n handvest, op wat voor manier dan ook en of dat nou door lage of hoge of gemiddelde heren en dames gebeurt, wat mij betreft weinig zoden aan de dijk zet in de strijd tegen fatsoensvervaging, om het zo maar eens te noemen.

Geef een reactie

