Slim?

juni 19, 2009

ezelEen ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Ik daarentegen bijt wel zes keer op mijn lip. Ken je dat? Je bijt een keer goed hard, en vervolgens blijf je steeds maar weer op dezelfde plek bijten. Zó irritant! Vooral als je daarbij de conclusie trekt dat een ezel dus slimmer is dan jij. Niet goed voor je zelfvertrouwen. Ja mensen, dit gaat weer helemaal nergens heen, inderdaad.

Maar dat een ezel slimmer is dan ik vind ik ook niet zo verbazingwekkend als ik bedenk hoeveel van mijn hersencellen gebruikt worden voor nutteloze dingen. De hoeveelheid domme nummers en radiojingles die ik woord voor woord mee kan zingen bijvoorbeeld. Om van reclames nog maar te zwijgen. Herhaling werkt heel goed blijkbaar, want al die kennis waar je mogelijk nog wat aan hebt, zoals wiskunde formules en geschiedenis feitjes, die zijn al lang naar de achtergrond verdwenen. Maar ach, laten we eerlijk zijn, wat doe je daar nou werkelijk mee?

Laatst stond er een onderzoek op nu.nl dat honden slimmer zijn dan katten. Ik vraag me af of dat wel waar is. Het is hartstikke knap van zo’n hond dat ie allerlei trucjes kan leren hoor. Want als ie de baas blij maakt wordt er goed voor hem gezorgd. Denkt ie. Maar zo’n kat, die heeft helemaal schijt aan wat zijn baas denkt en doet precies wat ie zelf wil. Maar voor hem wordt minstens net zo goed gezorgd. Beter misschien nog wel. Want de kat mag op de bank en op het bed, de hond moet vaak op de grond of zelfs naar buiten. Dus wie is er hier nou slim?

Ik niet in ieder geval.
Want ik bijt zes keer op mijn lip.
Au.

Geef een reactie

