Soepje

juli 19, 2009

Iedereen is natuurlijk gek op de kookkunsten van zijn moeder. Maar die van mij hè, die is echt goed. Ze blinkt vooral uit in het maken van verse soepen. Goeie soepen. Van het soort waar je een snotneus van krijgt. Want ja, dat is een goede graadmeter voor een soep: hij is pas goed als je er een snotneus van krijgt.

DSC01247

In de winter zijn daar de bruine bonensoep (toch wel mijn favoriet!) en de traditionele erwtensoep natuurlijk, in de rest van het jaar zijn daar de ‘sliertjessoep’ (vermicellisoep) en natuurlijk de tomatensoep. Mét balletjes. Vroeger mocht ik haar wel eens helpen, dan mocht ik de balletjes maken. Wat een keukenprinses voelde ik me dan. En dan ’s avonds aan tafel bij ieder balletje opmerken dat toch vooral de balletjes dit keer erg lekker waren. Wijsneus.

En ze blijft trouw grote porties maken zodat ze wat voor me in kan vriezen. Lief toch! Dus op dit moment staat er een heerlijke pan tomatensoep op te warmen die ze vanmiddag gebracht heeft. De beste remedie voor een druilerige dag als vandaag. Daar wordt niet alleen mijn maag, maar ook mijn hartje warm van!

Jezus wat een geslijm hier de laatste tijd hè? Ik zal morgen mijn best doen weer es ergens chagrijnig over te zijn, anders gaan jullie nog denken dat ik een hippie ben. Of aan de drugs.

6 Reacties to “Soepje”

  1. Marianne said

    Hahaha…..inderdaad….slijmballetje. Hoop dat ie gesmaakt heeft! Ga maar alvast beginnen met invriezen van de “wintersoepen” voor je…..:-)

  2. creatiefmetquirk said

    Ik had er een goeie snotneus van, dus dat zegt genoeg hè? 😉
    Lekkerlekker!

  3. jotemo said

    Moet je van soep een snotneus krijgen?! Da’s het eerste wat ik ervan hoor. Ik krijg die nooit, maar ’t zal aan mij liggen, omdat ik nooit verse soep eet. Altijd uit blik. Als zoon van een kokkin zou ik me de oren van de kop moeten schamen, maar dat doe ik lekker niet.

  4. Maz said

    Inderdaad! Ik heb afgelopen weekend nog heerlijk zitten snotteren boven de verse kippensoep (of eigenlijk kibbesoeb, zie voor recept: http://damaztereatz.blogspot.com/2009/03/kibbesoeb.html
    Soep rules!

  5. Thérèse said

    Mijn moeder was niet zo’n fanatieke kokkin, maar ze kon wel heerlijke soepen maken. En inderdaad; soms gaat je neus er van lopen. Zit dan vast wat peper enzo in.
    Nou, geniet er van, zou ik zeggen. Mmmm kervelsoep…maakte mijn moeder en ook mijn oma al.

  6. creatiefmetquirk said

    @ Jotemo: tja, dan zie je toch meteen waar het verschil zit hè? Probeer maar eens een vers soepje, je zal zien dat je direct gaat snotteren!
    @ Maz: ik heb je link even kloppend gemaakt, zonda als al die mensen je soepje moeten missen. 😉 Die miso zag er trouwens ook goed uit!
    @ Thérèse: Zo te horen ga jij binnenkort ook weer aan de verse soep. 😉

Geef een reactie

