Handtastelijkheden

juli 23, 2009

HandsVroeger gebeurde het vaak. Als tiener. Zat je nietsvermoedend op je fietsje naar school. Jong en onschuldig. En dan was ie daar ineens. Die hand. Zij vonden het cool. ‘Het is omdat ik om je geef’, zeiden ze dan. Onzin. Daar had het niks mee te maken. Het was alleen voor hun eigen genot. Een kwestie van macht en dominantie. Je was hun bezit. ‘Iedereen doet het, het is gewoon stoer’, kreeg ik ook vaak te horen. ‘Je wil toch niet achterlopen?’ Maar dat wilde ik juist wel.

Want als er iets was wat ik irritant vond was het wel dat iemand zijn hand op de mijne legde als we aan het fietsen waren! Of op mijn arm, om het even. Blijf met je poten van me af! Dacht ik dan. Watje als ik ben was ik bang onderuit te gaan en die hand op de mijne, die bracht me alleen maar uit balans. Wat een domme hobby vond ik dat, andermans hand pakken op de fiets. Ik kan heus wel gewoon zelf fietsen hoor! Ik hou trouwens sowieso niet van fietsen, maar dat is een ander verhaal.

Vanmiddag zag ik een stelletje op de fiets. En ja hoor, zij had haar hand op de zijne, op zijn stuur. Maar ze waren op zijn jongst eind twintig. Dat zag er zo sneu uit! Het had net zo goed een handboei kunnen zijn, waarmee ze hem vasthield. In haar geval was het duidelijk een teken van bezit. Ze zat ook heel trots op haar fiets, een hautaine blik die tegen de hele wereld zei: ‘opzouten, deze is van mij’. En hij zat echt een beetje in elkaar gezakt op zijn fiets. Hij keek niet eens waar hij heen ging. Alleen maar naar de grond met af en toe een schichtige blik naar haar. Had het al een beetje opgegeven, leek het.

God wat had ik een medelijden.

7 Reacties to “Handtastelijkheden”

  1. Thérèse said

    Helaas, dat is vóór mijn tijd geweest, vrees ik. Maar ik ben en was nooit een held op de fiets en zou meteen gezegd hebben: “Pas op, onze sturen raken zo in mekaar”
    laat staan: andere zaken……

  2. guronaqi said

    Ja, dat achterlijke gedoe! Gelukkig was ik in die tijd nog een jongetje en hoefde ik me niet aan dat soort vage praktijken bloot te stellen. Quirk, ook ik fiets graag met één paar handen aan ’t stuur… mijn paar.

  3. jotemo said

    Sommige mensen beschikken over een uitzonderlijke opmerkingsgave. Jij behoort ongetwijfeld tot die categorie. Bovendien heb je hetgeen je zag ook nog eens subtiel geïnterpreteerd. Ik heb ervan genoten.

  4. Maz said

    Ojaa, vroeger je hand op de arm van de vriendin met wie je fietste. Maar dat was vreselijk dus we hielden onze hand er vlakbij. Lucht is vrij! Haha.
    Ik moet bekennen dat ik nu op mijn 36e graag de hand van mijn lief vasthou op de fiets. Erg he. Maar hij is zo lief.

  5. rudy kaals said

    Huh__?? Dit is echt volledig langs mij heen gegaan.. doen tieners dat ja? Echt nog nooit gezien.

  6. creatiefmetquirk said

    @ Thérèse: dan kunnen wij elkaar de hand schudden. 😉
    @ Guronaqi: dank je voor het nog even benadrukken dat ik oud ben knul. 😉 Maar fijn dat je er hetzelfde over denkt!
    @ Jotemo: ik bloos ervan! Fijn dat ik wat voor je terug kan doen. 😉
    @ Maz: misschien was jij het wel die ik zag! Haha! Maar vooruit dan. Jij mag.
    @ Rudy: ja in Duitsland mag dat ook niet. 😉

  7. Maz said

    @quirk: nee dat kan niet. Mijn lief zit er niet zo sloom bij op zijn fiets. Dan zou ik een eind achter hem fietsen. En niet zijn lief zijn.

Geef een reactie

