Free?lance

juli 27, 2009

BeachJ450GREENSinds januari ben ik freelancer. Ik dacht: da’s hip, da’s leuk, iedereen doet dat dus ik kan dat ook. Bovendien behoud je dan een bepaalde vrijheid om je eigen tijd in te delen. Wat mij wel goed uitkomt, want ik ben niet zo’n negen tot vijf typje. (Vooral niet van negen.) Je werk blijft spannend omdat je voor verschillende opdrachtgevers werkt. En je kunt lekker thuiswerken.

Maar ik moet zeggen dat het allemaal nog niet zo simpel is als het lijkt. Die administratieve rompslomp valt nog wel te overzien, ook het geld opzij zetten (nou ja, btw dan toch..) gaat me nog wel goed af. Maar die vrijheid, dat is een illusie. Want negen tot vijf is verre van ideaal, maar 24/7 is ook weer overdreven! Ik begin mijn ex De Manager steeds beter te begrijpen, die altijd maar aan het werk was voor zijn eigen zaak. Ik heb in ieder geval ook het idee dat ik continu aan het werk ben!

Dankzij fijne vrienden heb ik de benodigde drie opdrachtgevers wel binnen. Dat is handig voor de belastingdienst. En natuurlijk ook voor mij. Zeker nu ik om me heen toch steeds meer verhalen hoor over mensen die zonder werk zitten door de crisis. En er zit echt wel groei in mijn ‘bedrijf’ (ik vind het nog steeds zo raar om van ‘mijn bedrijf’ te spreken!). Ik leer volop nieuwe dingen en mag misschien vanaf november een flinke klus aannemen, wat allemaal nooit was gebeurd als ik hier niet aan begonnen was.

Dus je hoort mij geen seconde zeggen dat ik hier spijt van heb. Het was echt een goede zet. Maar een negen tot vijf baan, mán dat klinkt me nu echt als vakantie in de oren!

8 Reacties to “Free?lance”

  1. jotemo said

    Ik ben ondertussen al bijna vijf jaar freelancer en ook bij mij mag je het onderdeel ‘free’ van een heel groot vraagteken voorzien. Ik werk weliswaar geen 24/7, maar toch zeker 16/7. Er is echter geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om daarover te klagen.

  2. Cisca said

    Ik vind het wel stoer dat je de stap gezet hebt. Ik droom soms van een eigen bedrijfje, maar dan ga ik uiteindelijk toch altijd weer voor de veiligheid van een werkgever.
    En voor de gezelligheid van collega’s. Dat ook.

  3. creatiefmetquirk said

    @ Jotemo: nee, klagen doe ik ook niet. Alleen een beetje pruttelen af en toe.
    Vooral als iedereen om me heen uitgebreid op vakantie aan het gaan is.
    @ Cisca: dank je! De stap is veel kleiner dan je zou denken hoor. Je kunt altijd nog terug naar de veiligheid van een werkgever als het toch niet lukt. En gezelligheid van collega’s heb ik gelukkig ook nog. Ik ontmoet er eigenlijk alleen maar meer leuke mensen door! 🙂
    Dus misschien toch die sprong eens wagen?

  4. Martine said

    Ik ben eigen baas in loondienst. Ik heb 32 uur per week om mijn werk in te doen. En zo lang het werk goed gebeurt en ik gemiddeld 32 uur per week werk en de kluit niet belazer is het goed. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat gegeven vertrouwen te schenden, zo’n mooie deal krijg ik nergens anders..

  5. Thérèse said

    Ik ben al jaren (bijna mijn hele werkzame leven) mijn eigen baas en/of freelancer. (Vrij beroep Beeldend kunstenaar)
    Maar ik moet zeggen, dat ik het erg leuk gehad heb op een kantoor lang geleden; zo’n simpele baan wwarop je na 5-en alles achter je liet en dan ’s avonds aan kunst deed.
    Ik hoop toch dat het je gaat bevallen. Wel dapper vind ik.

  6. creatiefmetquirk said

    @ Martine: Welkom hier! Jij hebt helemaal een mooie oplossing gevonden zo te horen!
    @ Thérèse: Het bevalt me zeker hoor! Ik heb gewoon een ‘ik-wil-even-niksen’ bui. Gaat zo weer over. Dankjewel!

  7. Cisca said

    Kijk, dat is wel heel leuk, het ontmoeten van al die mensen. Want daar zou ik echt wel een beetje tegenop zien, zeker ook hier in de VS. Ik heb die aanspraak echt wel nodig.
    Maar verder, kinderkleertjes naaien of schrijven, het lijkt me echt geweldig om een van beide (of allebei) te kunnen doen in een eigen bedrijfje…

  8. creatiefmetquirk said

    @ Cisca: yes you can! Yes you can! 😀

Geef een reactie

