Panda in de polder

augustus 8, 2009

panda03Vanmiddag had ik het er al even over met Guronaqi en net las ik erover bij Jotemo: autorijden. Maar Quirk, nou en, jij hebt toch geen rijbewijs? Nee. Dat klopt. Maar ik heb wel eens gereden.

Ik was 17 en had een relatie met ITman. En die had een Fiat Panda. Of nou, hij niet, maar zijn moeder wel. En die wilde hij nog wel eens lenen om mij van school te komen halen, wat ik natuurlijk maar al te stoer vond. Want wat is er nou stoerder dan een Fiat Panda… Hij was vond zichzelf nogal een stoere man en na school wilde hij nog wel eens gaan scheuren door de polder. Zijn idee van een leuke date was een aanloop nemen, dan met de handrem erop het stuur om te gooien en zo 360 graden te draaien midden op een kruispunt. Nou nou, wat een lol. Dat ik hem toen niet meteen heb gedumpt is me nog steeds een raadsel.

Maar ITman had bedacht dat het wel leuk zou zijn als hij me ging leren rijden. Dus togen wij opnieuw naar de polder alwaar ik op een verlaten weggetje kon leren starten en een beetje schakelen. Zelfs een bochtje achteruit kon er nog vanaf. Op een gegeven moment besloot ik dat ik het wel kon en dat het tijd werd voor wat serieuzer werk. Dus op een recht stuk weg (weliswaar aan beide zijden omgeven door grote bomen) trapte ik eens flink op het gaspedaal. ITman begon wat zenuwachtig te lachen. ‘Ok, zo is het wel genoeg.’

Maar ik deed er nog een tandje bovenop, overtuigd als ik was dat ik op dat stukje weg de 80 wel kon halen. ITman zat inmiddels in stevige paniek zijn nagels in het dashboard te boren: ‘Ho nou, ho nou!’ De populieren zoefden aan ons voorbij. Ik plankte gemoedelijk door tot ik inderdaad aan de 80 km/u zat, waarna ik de auto rustig tot stilstand bracht en aan de kant zette.

Lichtelijk wit uitgeslagen en heel stilletjes stapte ITman uit om de bestuurdersplek van me over te nemen. Hij heeft me naar huis gebracht en daarna nooit meer les gegeven. Maar van die 360 graden rondjes op het kruispunt was ik ook meteen af.

Stoere man.

5 Reacties to “Panda in de polder”

  1. jotemo said

    Ik plankte gemoedelijk door … Haha, ik zie het zo voor me, maar je hebt die stoere ITman wel mooi op zijn nummer gezet, al mocht je hem van mij gerust ook op zo’n 360 graden rondje getrakteerd hebben.

  2. creatiefmetquirk said

    Haha, daar heb ik ook even over getwijfeld, maar daarvoor stonden die bomen me toch net iets te dichtbij.

  3. Thérèse said

    Nou, ik vind het vreselijk dapper van jou!! Ik zelf was een schijtebroek met autorijlessen. Langzaam door dorpjes karren vond ik nog wel leuk, maar hard rijden en inhalen….ik ben toen gestopt. Wel jammer vind ik nu.
    Maar met 17 durf je wel meer dan later misschien…?

  4. creatiefmetquirk said

    @ Pepperfly: yeah I rule! 😀
    @ Thérèse: dat zal het geweest zijn, want ik ben ook een enorme schijterd hoor. Dat zal ook wel de reden zijn dat ik dat rijbewijs nooit heb gehaald.

Geef een reactie

