Wandelen op Vlie

september 9, 2009

Op Vlieland wonen zo’n 1150 mensen. Die wonen allemaal in het dorp, op ongeveer 75 mensen na. Oftewel: het grootste deel van het eiland is leeg. En dat is misschien wel de grootste aantrekkingskracht van het eiland voor mij. Het is een plek waar je je nog écht alleen kunt voelen. Alleen is daarbij niet te verwarren met eenzaam. Alleen is iets bevrijdends, iets heilzaams, iets ontspannends. Alleen wekt de indruk dat de wereld verdwenen is en daarmee alle stress, druk en kleine irritaties. Alleen voelt kilo’s lichter.

DSC01616

Overal op het eiland vind je deze borden, die je uitnodigen te gaan waar je maar wilt. Elk bos heeft kleine paadjes die verdwijnen tussen de bomen en je verleiden de wereld kwijt te raken.

DSC01634

Dus dat ben ik maar gaan doen. Mijn startpunt ziet u aangegeven.

DSC01586

Door het dorp ben ik naar de zuidkust gelopen, via het paaltje halfweg (dat ik nergens gezien heb) en de foeragerende lepelaars (die blijkbaar ook op vakantie waren) helemaal door naar het Posthuys (bij de lijn linksonder in de zee).

DSC01596

DSC01582

DSC01578

Knooppunt?? Wat, twee auto’s tegelijk of zo?

DSC01564

DSC01609

DSC01570

Verspreid over het eiland vind je deze gedichtplaten, zelfs verscholen in de duinen.

DSC01615

Je kunt onderweg lunchen, het eiland zorgt wel voor je.

DSC01619

En als je rust nodig hebt zorgt het eiland daar ook voor.

DSC01624

DSC01636

Op het eiland is alles simpel: dorp, bomen, strand.

DSC01637

Lunch in het Posthuys.

Vanuit het Posthuys ben ik overgestoken naar de noordkust. Via de bossen op zoek naar wrak Surrey (dat blijkbaar onder water ligt).

DSC01643

Blijkbaar ben ik niet de enige die van het eiland houd.

DSC01648

Die Rein was een wijs man!

DSC01650

De spinnen dachten dat de herfst al begonnen was.

DSC01655

Zelfs in het zand naast de weg vind je poëzie.

DSC01667

DSC01671

Van het strand weer terug de hei op, het gebied van de Schotse hooglanders in. Die beesten zijn uitgezet om de begrassing onder controle te houden. Ik vond het toch best spannend toen ik deze borden tegenkwam.

DSC01681

‘Onvoorspelbaar, blijf uit de buurt’ etc. Ik heb heel voorzichtig en om me heen spiedend gelopen, maar zelfs die enorme koeien waren nergens te bekennen. Maar goed dat de natuur zelf zo prachtig was!

DSC01682

DSC01674

DSC01677

DSC01685

Na zeven uur was ik terug in het dorp, verwaaid, moe en voldaan. Vlie is heerlijk!

DSC01692

DSC01695

DSC01690

Na een welverdiende warme maaltijd dook ik mijn tentje in. Vanaf dat moment heb ik nauwelijks nog een oog dichtgedaan, want vanaf die avond woedde er een flinke storm over het eiland. Zware windstoten dreigden mijn tentje de lucht in te slingeren met mij er nog in, de regen beukte mijn tentdoek tot op centimeters van mijn gezicht. Zelfs de Vlielanders waren onder de indruk van het natuurgeweld dat lange tijd niet zo extreem was geweest. Maar dat alles mocht de pret niet drukken. Zelfs met storm blijft het een geweldig eiland. Maar misschien volgend jaar toch maar een huisje huren voor de zekerheid…

DSC01688

10 Reacties to “Wandelen op Vlie”

  1. jotemo said

    Lezend en kijkend bekroop mij de lust om me eerlang naar Vlieland te begeven en daar wat tijd te spenderen, want het lijkt me een stuk van het paradijs dat op aarde gevallen is. Alleen dat logeren onder zeildoek zie ik niet zo zitten. Gelukkig blijkt uit jouw laatste zin dat er ook andere mogelijkheden bestaan. Doen dus!

  2. Impa said

    Dat is niet mis, langs het Wad naar het Posthuys en door de duinen en de hei terug! Ik ken elke centimeter van je wandeling. Heerlijk om via je foto’s mee te lopen.

    Dit is de site van een van mijn lievelingseilanders, Folkert: http://www.ommetje.nl Op het blog staat bijna elke dag een stukje uit het dagelijks leven op Vlie. De rest van de site is ook erg leuk, heel uitgebreid. Enjoy!

  3. rudy kaals said

    Die schuimende koppen… Sehnsucht!

  4. huisgenootje said

    wat een feestje om te lezen! volgende keer ben ik er bij!

  5. Thérèse said

    O wat ziet dat er allemaal fijn uit, behalve de storm dan. Maar dan heb je nu ook iets om over op te scheppen thuis. Dapper, hoor!
    Ik denk dat ik ook eens ga.

  6. creatiefmetquirk said

    @ Jotemo: zeker doen! Is echt wat voor jou ook volgens mij.
    @ Impa: ja! Die is fijn, kwam hem al tegen inderdaad, maar dank je voor de tip!
    @ Rudy: tijd voor vakantie? 😀
    @ Huisgenootje: ja graag! Of we gaan gewoon een keer samen.
    @ Thérèse: moet je doen, ik kan het iedereen aanraden! Je kunt er ook erg mooie schilderijen maken denk ik.

  7. knofje said

    lijkt me heerlijk, je fotoreportage is lonkt ook! Ben van alle eilanden alleen nog maar op terschelling geweest. Moet hoognodig eens wat Nederlandse tripjes maken…

  8. Brit said

    Mmmm…. fijn, fijn, fijn. Wanneer gaan we (naar dat warme huisje dan he..)???

  9. creatiefmetquirk said

    @ Knofje: daar ben ik dan weer nooit geweest. Ik heb mijn Waddeneilanden het liefst zo klein mogelijk. 😉 Maar misschien moeten we ruilen? Ik een keer daarheen en jij een keer naar Vlie?
    @ Brit: zeg die huwelijksreis maar af, gaan wij gezellig met zijn tweetjes naar Vlie. 😉

Geef een reactie

