Destination desastreus

september 13, 2009

final-destination4-fullsize-posterZeventien jaar geleden zag ik voor het eerst een film in 3D. Freddy’s Dead, the Final Nightmare, uit de Nightmare on Elm Street-serie. Met zo’n groen-en-rood brilletje natuurlijk. Dicht tegen mijn toenmalige vriendje aangekropen verwonderde ik me over de houten knuppels die uit het filmdoek op me af leken te komen. Wat een wonder der techniek! Hoe deden ze dat nou? De film was zo slecht als je van een Nightmare mag verwachten (hoewel deel 1 toch aardig overeind blijft), maar dat effect beviel me wel. Eergister zag ik mijn tweede film in 3D (de Pandadroom in de Efteling niet meegerekend..): The Final Destination 3D.

En mensen, wat een kut-film was dat. De verwachting was al dat ie slecht zou zijn, maar ik had gehoopt dat ie zo slecht zou zijn dat ie weer hilarisch werd. De film oversteeg mijn hoop door zelfs te slecht te zijn om nog hilarisch te zijn. De andere hoop was dat de effecten dan tenminste nog voor goed vermaak zouden zorgen. Goede schrikeffecten door dingen die plotseling in 3D op je af komen suizen, dat soort dingen. Maar ook dat viel vies tegen. Echt, geen goed woord over deze film. Het beste wat ik kan zeggen is dat ik af en toe gegrinnikt heb. Zelfs Tattoo girl vond hem niet eng en dat wil wat zeggen.

De moraal van het verhaal: aan de dood kun je niet ontsnappen. Ook in dit deel van Final Destination ontkomt een groepje mensen aan een gruwelijk ongeluk omdat één van hen een visioen van het ongeluk heeft en de anderen kan overtuigen er van door te gaan. De dood neemt daar echter geen genoegen mee en probeert op de meest onwaarschijnlijke wijze alsnog zijn bedoelde slachtoffers het graf in te krijgen. Men neme het voorbeeld van de jongen die op het putje van een zwembad gezogen wordt, met zo’n sterkte dat hij rectaal van zijn ingewanden wordt ontdaan.

Buiten dat de spanning in de film ver te zoeken in plaats van te snijden was, werd ook nog schaamteloos een dubbel visioen gebruikt, waardoor nog eens tien minuten van de film in wezen herhaald werd (eerst het visioen en toen nagenoeg dezelfde ‘werkelijkheid’). Het einde van de film had natuurlijk een knaller moeten worden, of een goeie verrassende wending, maar ook hier ging het mis met een cliché zonder opbouwing. Eigenlijk was het enige hoogtepunt van de film de kont van één van de hoofdrolspeelsters in slipje in 3D. Mensen, bespaart uw elf euro (élf euro!) en blijf lekker thuis.

En de 3D-brillen zaten ook niet lekker. Daar.

6 Reacties to “Destination desastreus”

  1. maarten said

    Die trailer in onderstaand stukje ging ook nergens over. Ik neig te zeggen dat ik het had kunnen voorspellen op basis van die trailer, maar dat komt wel heel wijsneuzerig over. De trailer zou me niet overhalen te gaan kijken. En na uw stukje hoeft dat al geheel niet meer.

  2. Cisca said

    Ok. Ik ga dus gewoon naar de Pandadroom. Binnenkort.

  3. creatiefmetquirk said

    @ Maarten: tja, ik kan nogal eens eigenwijs zijn. Weer een lesje geleerd.
    @ Cisca: ik ga woensdag. Ga je mee?

  4. jotemo said

    Ik heb ook zo’n brilletje. Het stak bij een oud nummer van Playboy, waarin 3D-foto’s van blote madammen stonden.

  5. creatiefmetquirk said

    Ik heb er ook een, van een 3D mode-collectie. Maar die nieuwe zijn heel anders, soort zonnebrillen. 3D blote madammen zijn wel fantastisch natuurlijk trouwens.

  6. […] favoriet. We klaagden veel over de Pandadroom maar die was qua techniek toch stúkken beter dan Final Destination 3D (qua verhaal trouwens ook, ondanks die overdreven moraal). Het Land van Laaf was toch echt nóg […]

Geef een reactie

