Nootjes

september 18, 2009

Eekhoorn_Sciurus-vulgarisMet nog knipperende ogen tegen het plotselinge daglicht kwamen Miss B en ik uit het Spookslot in de Efteling. Lunchtijd was al voorbij, maar we hadden nog precies plek voor een kleine snack. ‘Dit zou een prima plek zijn voor eekhoorntjes,’ schoot door mijn hoofd terwijl we de afdaling naar het plein maakten.

“HO! STOP!” riep ik plotseling uit. Miss B schrok harder dan ze in het Spookslot had gedaan. “Wat? Wat??” vroeg ze aan me terwijl ik naar de grond stond te staren. “Zijn dat.. zijn dat echt? Ja! Beukennootjes!!” Ik viel op mijn knieën en Miss B viel me bij. “Ja! O wat leuk, dat is lang geleden. Dat je dat zag!” Haastig graaiden we alle nootjes bij elkaar die we konden vinden. Terug bij de groep verbaasden we ons erover dat de anderen niet net zo zwaar onder de indruk waren als wij.

“Beukennootjes zijn de bomb,” zei Miss B terwijl ze haar nootjes open peuterde, allemaal in perfecte staat. Elk nootje dat ik van zijn schil ontdeed viel in zwarte pulp ter aarde. Story of my life people… “Ja,” mompelde ik beteuterd. “Ik mis ze al jaren. Vroeger stonden er een paar bomen achter de school, heerlijk. Zoveel moeite voor zo’n klein nootje, maar zooo lekker. Ze zouden ze in winkels moeten verkopen.” “Misschien kunnen we eekhoorntjes trainen?” stelde Miss B voor.

Ik klopte mijn handen af en liep verder. “Hier,” zei Miss B. En gaf me de helft van haar perfecte nootjes. Met grote ogen keek ik van haar naar het kostbare goedje in mijn handen. Voorzichtig en langzaam stopte ik een beukennootje in mijn mond. Terwijl mijn kiezen het nootje vermorzelden verspreidde zich een vleugje smaak door mijn mond. Nét genoeg om te weten dat als je er een paar in je mond zou hebben, dat echt héél erg lekker zou zijn. Uit puur genot sloot ik mijn ogen.

Kijk, dan weet je dat je vrienden hebt. Als ze hun beukennootjes met je willen delen.

5 Reacties to “Nootjes”

  1. Marianne said

    hahahaha…nou, geef mij maar walnoten…schiet beter op ook. Misschien moet je bij jou in ’t park eens kijken, daar staan vast ook wel beuken, kun je elke dag een portie halen, succes, enneehh, smakelijk!

  2. creatiefmetquirk said

    Volgens mij staan daar geen beuken.. 😦 Maar walnoten, is het daar niet tijd voor nu? Zondag even bij zus de tuin leeg roven. 😉

  3. jotemo said

    Ik heb een aantal beuken als buren en dus nootjes bij de vleet, maar ik vind het openpeuteren ervan niet in verhouding staan tot het resultaat. Daarom ben ik volop bezig een beukennootjesopenpeuterapparaat uit de vinden.

  4. creatiefmetquirk said

    @ Jotemo: briljant! Daar wacht ik al jaren op. Hoewel, de spanning van het peuteren voegt ook wel iets toe aan de smaak.

  5. Brit said

    Jaaaa, ik zag ze op vakantie op de midgetgolfbaan, maar kon zo gauw geen goeie vinden (en ik vond het ook een beetje genant om uitgebreid te gaan zoeken….). Tja, de good old days op het schoolplein he.. heb daar met Natasja wat afgezocht!!!

Geef een reactie

