Tussen de brug en de meulen…

september 19, 2009

Dat is mijn volkslied. Daar, beste mensen, is Quirk uit haar moeder de klei getrokken. Ja dat verklaart een hoop hè? Den Dungen. Den Dungen City, voor intimi. Ziet u hoe vaak bepaalde beelden in het clipje dubbel geplaatst zijn? Dat is niet omdat dat het refrein is. Dat is omdat ze het hele dorp al helemaal hebben laten zien en ze wel opnieuw moeten beginnen. Kunt u zich mijn verbazing voorstellen nu dit volkslied ineens om de haverklap op televisie komt? Nationale televisie??

Wat wil het geval: Comedy Central start met een nieuwe serie. Over Den Dungen. Of nou, eigenlijk over Maaskantje. Maar da’s één pot nat. Halverwege DE hoofdstraat van Den Dungen, de Litserstraat –en niet, zoals de omroepster in bus 156 altijd zegt LiSterstraat…– staat namelijk ineens een bord met ‘Maaskantje’. Midden in Den Dungen wordt Den Dungen dus ineens een ander dorp. Net voorbij de kerk. De meeste Dungenaren negeren dat eigenlijk gewoon een beetje. Alles is van ons, vinden wij.

Man, de mooiste dagen van mijn leven gehad in dat dorp. Kerkkoor, prei steken bij de boer, hutten bouwen in het bos, verstoppen tussen de maïs, zwemmen in het Gat, carnaval in de sporthal, supertje speciaal (patat en frikandel in één bakje, briljant!) én een lihanboutje van de beste frietkraam van Nederland op het Pleintje op zondag. De leukste basisschool van het dorp, altijd in strijd met die andere naast ons (jaja, TWEE basischolen in dat dorp! En dan tel ik die van Maaskantje niet eens mee!). Vakkenvullen in de Jumbo. Hertjes voeren in het parkje aan het eind van de straat. Zucht…

En die mooie herinneringen gaan ze nu dus verneuken bezoedelen. Alsof het al niet erg genoeg is om elke keer in de bus naar mijn ouders om me heen te horen: “Goade gij ok nog nor de Taim Out vanoavend, of nie?” gaan ze dat nu dus ook op tv uitzenden. Stomme Brabanders voor lul zetten op tv, dat snap ik best. Er zijn er immers genoeg. Maar moet dat zich nou echt in mijn dorp gaan afspelen? Waar moet het heen met mijn reputatie?? Dus ik wil even heel duidelijk stellen dat deze nieuwe serie niet representatief is voor de mensen die al lang uit Den Dungen vertrokken zijn daar wonen.

Kijk en huiver naar de teaser van New Kids, vanaf 25 september op Comedy Central.

8 Reacties to “Tussen de brug en de meulen…”

  1. Marianne said

    ….ik weet niet WIE hierin de “hoofdrollen” spelen, maar dat zijn in géééééén geval Dungenaren…..ik versta ze zelfs niet eens….!!! Dit is weer eens een fake-soap en nu zijn dus de “Brabanders” de klos,éch nie, ik ken er gene enen van, allemol gespeuld en NEP Dungenaren dus !!!

    Zomaar ons durpke misbruiken……’t zou verboden moeten worden…..!!!

    • Paul said

      Heuj Marianne!

      Tim Haars en Steffen Haars zijn sowieso 2 Dungenaren (Maaskantenaren? waar ligt de grens?) van tegenover de brandweer, toen die er nog was.. vroeger…, de rest komt volgens mij uit de buurt (Hintham & co).

      Trouwens, ze maken ons Dungenaren niet belachelijk, maar ’t volk wat zich zo gedraagt.. ’t is in Den Dungen/Maaskantje alleen maar opgenomen:)
      Maar misschien is het wel beter dat ze ons “belachelijk” maken, dan komt er niemand op bezoek en houden we dit prachtige dorp tenminste voor onszelf!

      Ik vind dit soort humor wel mooi, droge meuk die helemaal nergens op slaat, en laat zien hoe het niet moet maar wel te vaak gebeurt (iets overdreven. Ik vind het ook wel leuk dat ze hier komen filmen, dan gebeurt er nog eens wat. (laatste tijd vrij rustig, op het achtertuinconcert na dan)

      Groeten!

      • creatiefmetquirk said

        Hey Paul,

        Jouw achternaam hoort inderdaad wel in ons dorp thuis ja. 😉 En ook nog op dezelfde middelbare school gezeten zie ik. Ach ja, ik vind het ook wel grappig om die herkenningspunten op tv voorbij te zien komen. (Van het landschap dus, niet de typetjes). Ik vond wel dat een van de mannen een bekende kop had, dat zal dan wel een van die twee zijn. Ze ‘sketchen’ maar raak, het zal me niet deren.
        Leuk dat je hier een kijkje komt nemen trouwens!

  2. maarten said

    Dus u bent bang voor uw herinneringen en uw imago?

    Daar is een oplossing voor en daar heeft Doe Maar een liedje overgeschreven:
    er zit een knop op je teevee /
    die helpt je zo uit de puree /
    druk hem in en ga maar mee /
    de bloemen buiten zetten

    Bovendien kijkt geen hond naar Comedy Central, toch?

  3. creatiefmetquirk said

    @ Marianne: maar wedden dat je het gaat kijken. 😉
    @ Maarten: ik hartje slechte pulp tv. Dus ik kijk vaak comedy central. *schaam*

  4. Brit said

    Ja, sorry, maar ben toch ook wel van de ramp-tv, dus ik ga het ook wel kijken (maar goed, ben ook een Dungenaar, dus niet zo problematisch voor dat imago dan he..). En trouwens, die ECHTE Dungenaren moeten toch zeker wel naar de Majorcabar he.. ha, ha.

  5. guronaqi said

    Hahaha! Tsja, dan is Kaatsheuvel zo slecht nog niet… Dungenaren, ik leef met jullie mee 🙂

  6. creatiefmetquirk said

    @ Brit: ja ik vrees dat ik ook wel even moet kijken wat ze ervan gebrouwen hebben… In de Majorcabar wordt het vast op groot scherm uitgezonden. 😉
    @ guronaqi: dank, dank, we zullen het hard nodig hebben vrees ik.

Geef een reactie

