Soupchef

september 23, 2009

Koken is niet mijn grootste hobby. Eigenlijk eet ik liever een zak chips sla ik nog liever een maaltijd over dan dat ik kook. Ik ben ook vaak pas laat thuis van mijn werk omdat ik ’s ochtends te lang in mijn nest blijf liggen en heb dan nogal snel de neiging om iets te halen wat alleen maar even opgewarmd hoeft te worden. Of ik vereer de snackbar maar weer es met een bezoek. Maar soms ben ik al dat kant-en-klaar eten beu en wordt het tijd voor wat vitamines. Dus terwijl de zon zich dramatisch liet zakken begaf ik me naar de keuken.

DSC01984

Er is eigenlijk maar één ding dat ik lekker kan koken en dat is Thaise kippensoep. Het is een eenvoudig gerecht, komt gewoon uit een oude Allerhande van AH, maar blijft lekker. En goed tegen verkoudheid, dus ik hoop dat het nu mijn hoestje van de laatste dagen kan verslaan. Gezien de herfst zijn intrede doet en de verkoudheden en griep weer op de loer liggen wil ik u het recept dan ook niet onthouden. Men neme:

DSC01986

Liefst met verse gember overigens, maar die gebruik ik verder nooit, dus dan moet ik steeds zoveel weggooien. Zet een pan op het vuur met anderhalve liter water, gooi er een kleingesneden kipfilet bij en bovenstaande ingrediënten. Laat het geheel tien minuten koken en gooi er dan dit bij:

DSC01987

Wortelen en sugar snap dus. Die kook je ook drie minuten mee en tot slot voeg je nog heel even dit toe:

DSC01988

Eén bakje garnalen is eigenlijk genoeg, maar garnalen en ik zijn dikke vrienden dus ik gooi er altijd twee in. Breng het geheel op smaak met de altijd heerlijke:

DSC01989

De Allerhande geeft de suggestie om er rijst bij te koken en die in de soep te gooien. Ik combineer het liever hiermee:

DSC00800

Koriander-knoflook naanbrood met aioli. Hmmmm. Eet smakelijk!

9 Reacties to “Soupchef”

  1. Marianne said

    Ziet er goed uit, alleen die wortelen…brrr…die eet ik er dan wel ongekookt bij. Je zou hem nog steeds een keer voor me maken…komt ook steeds maar niks van. Volgende Utrecht-date laat ik je 3 weken vantevoren weten, hahaha, heb je alle tijd om de voorbereidingen te treffen en gaan we NIET UIT ETEN….;-)))
    Mmmmmm, verheug me er nu al op, breng ik voor jou erwtensoep mee, deal?

  2. creatiefmetquirk said

    Ja hallo, ik wil hem best voor je maken maar jij roept steeds dat je hem toch niet lust! Dat is niet echt een goeie motivatie natuurlijk.. Maar prima hoor, deal. Maar moet wel echt met wortelen. Maar dan kook ik ze wel echt op z’n kortst. En anders vis je ze d’r maar uit. 😉

  3. pepperfly said

    Hm. Ik denk dat ik er maar eens een vegi-variatie op ga verzinnen. In verband met mijn hobby. Neen, dat is niet per se koken. Wel eten. En dan kook ik maar weer… :mrgreen:

  4. jotemo said

    Ik kan heel behoorlijk koken, zegt men, en ik doe het ook dagelijks, zij het met mannelijke onbeholpenheid, maar aan oosterse gerechten heb ik me nog nooit gewaagd. Misschien moet ik het eens proberen. Of zou ik wachten tot ik een verkoudheid op mijn dak krijg?

  5. Maz said

    Lekkor!! Ik ben altijd in voor een nieuw soeprecept. Zou kokosmelk voor een room-variant lekker zijn? Ik ga het eerst maar eens zo maken.

  6. Nicoleke said

    Die ga ik een keer maken!!!

  7. Oase said

    Wat een spanning, we moesten maarliefst tot de laatste foto wachten voordat het onvermijdelijke aioli-potje in beeld komt… 😉

  8. creatiefmetquirk said

    @ Pepperfly: kip en garnalen vervangen door paddestoelen en eireepjes?
    @ Rudy: ja die is voor zondag wel op hoor!
    @ Jotemo: gewoon proberen. Wellicht blijf je die verkoudheid dan mooi voor.
    @ Maz: dat gaat vast heel goed samen!
    @ Nicoleke: moet je doen!
    @ Oase: hee, die aioli RULES! 😉

Geef een reactie

