Bij Miss B in het atelier

september 30, 2009

DSC02013

Lang, lang geleden was ik eens op een kunstacademie. Om te kijken of ik daar fotografie zou gaan studeren. Dat ik daarvan heb afgezien was een wijs besluit. Immers, zonder portfolio, goede camera en goed gevoel voor lichtgebruik, beeldkeuze en kadrering had ik die studie nooit tot een goed einde gebracht. Of ik had daar ook 12 jaar over gedaan..

Iets minder lang geleden bevond ik mij op een andere kunstacademie. Waar ik door een vriendin was uitgenodigd om een tekenles bij te wonen. Met houtskool in mijn hand en rode blosjes op mijn wangen werd ik verondersteld de naakte vrouw die voor ons zat te reproduceren op papier. “Denk groot! Denk groot!” drukte de ietwat hysterische docente me op het hart. “Dat zal wel lukken,” mompelde ik terwijl ik naar de blote borsten staarde. Het resultaat viel niet tegen, maar toch bedacht ik me opnieuw dat het niet mijn lot was om als kunstenaar door het leven te gaan.

Veel korter geleden, namelijk vanmiddag, voelde ik nogmaals de kriebels om beeldend aan de slag te gaan. Ik zocht Miss B op in haar nieuwe atelier, dat inmiddels al niet zo nieuw meer was. Een mooie grote ruimte, vol met schilderijen, gebruikte kwasten en de geur van olieverf en terpentine. Op een ezel bij het raam het nieuwe doek waar ze mee bezig is. Ik zag haar ogen oplichten terwijl ze vertelde over dat doek en de andere projecten waar ze mee bezig is. Een shot adrenaline raasde door mijn aderen terwijl zij voorzichtig het penseel over het doek liet glijden. “Ik hou altijd mijn adem in als ik schilder,” lachte ze ietwat beschaamd. Betrapt liet ik de lucht uit mijn eigen longen ontsnappen.

Dus nu zit ik hier. Thuis op de bank. Met het schilderij van mijn vader boven me (en boven dit logje) en de kist met verfspullen naast me. En mijn vingers in mijn oren tegen het gillen van de tubes: ‘gebruik mij! gebruik mij!’.

Morgen maar even een ‘schilderen met nummers‘ halen. Als die nog bestaan.

12 Reacties to “Bij Miss B in het atelier”

  1. rudy kaals said

    Haha, ik moest lachen om die reactie van Oase. En ja. Schildert doch?! Wat houd je tegen? Een gebrek aan talent? Je hoeft toch niet meteen een meesterwerk te schilderen?

  2. Maz said

    Doen, doen, doen is het devies.

  3. creatiefmetquirk said

    @ Oase: ja dag, voor je het weet heb ik dan net zo’n rood vlak aan de muur hangen als jij! ;p
    @ Rudy: is waar. Ik heb nog enige drempelvrees. En tijdsgebrek. Maar schilderen zal ik!
    @ Maz: doe je mee?

  4. Brit said

    Ik heb laatst wel Mega Mindy schilderen op nummer gehaald voor een klasgenootje van Noa, kan er nog wel eentje meenemen voor je??
    Maar volgens mij valt het allemaal wel mee met die creativiteit van je, dus ik zeg: leef je uit! Ga je een huwelijkscadeau produceren??

  5. creatiefmetquirk said

    @ Brit: zo, jij durft! Pas maar op, zometeen zadel ik je op met een monstrueus doek dat je de rest van je leven verplicht in de woonkamer moet hangen! šŸ˜‰

  6. jotemo said

    ‘Als er iets is dat jij nooit zult worden, dan is dat beeldend kunstenaar’, zei een leraar tekenen me ooit. Ik denk dat hij gelijk had, maar ik heb me ook nooit geroepen gevoeld.

  7. pepperfly said

    Schildert, gij artistiek menschwezen!

  8. creatiefmetquirk said

    @ Jotemo: beeldend kunstenaar ben je misschien ook niet geworden, maar wel een taalkunstenaar!
    @ Pepperfly: vooruit dan. šŸ˜‰

  9. Impa said

    Mooi schilderij, van je vader, zeg. Prachtig.

    Rudy heeft gelijk. Je hoeft niet gelijk een meesterwerk te schilderen. Sterker nog: Dat hoef je ook niet als doel voor later te hebben. Gewoon bezig zijn, zonder doel maar vooral ook zonder grenzen, is echt heel fijn. Maar ja, tegelijkertijd valt het soms niet mee om dat echt te doen zonder dat je toch steeds met je hoofd denkt dat het ‘mooi’ moet zijn…

  10. creatiefmetquirk said

    @ Impa: dank je! Ik zal het hem zeggen.
    ‘Het moet mooi zijn’ zit inderdaad wel aardig in mijn hoofd,
    maar ik ga mijn best doen het los te laten.

  11. Martine said

    Het wordt vanzelf mooi. Of niet. Maar dan nog kan schilderen gewoon lekker zijn, doen dus!

Geef een reactie

