Cavia

oktober 27, 2009

caviaNaast me op de bank zit een cavia. Doodstil voor zich uit te staren. Het beest zit op een handdoek, want cavia’s zijn niet zindelijk. Deze niet, in ieder geval. Af en toe slaakt ze een zacht piepend geluidje. Vragend kijk ik haar aan. Wat zou ze willen zeggen? ‘Ik heb honger’ is het zeker niet. Haar kooi ligt vol met hooi, brokjes en witlof. Zouden het existentialistische vragen zijn? ‘Waar ben ik?’ ‘Wie ben ik?’ ‘Wat is een cavia überhaupt?’ Daar zou ik niet eens antwoord op kunnen geven. Een bosje haar met een paar verscholen oogjes?

Ik begrijp cavia’s niet zo goed. Katten en honden begrijp ik prima. Konijnen snap ik ook nog wel. Zelfs ratjes. Maar cavia’s, nee. Met cavia’s en mij is het een beetje hetzelfde als met baby’s en mij. We kijken elkaar allebei niet-begrijpend en een beetje wantrouwend aan. Als dit beestje ook in huilen uit zou kunnen barsten zou hij dat vast ook doen. Terwijl ik toch echt mijn best voor haar doe. Ze beweegt! Ze gaat op onderzoek uit! O nee, ze stapt alleen van de handdoek af. Om ernáást te gaan zitten pissen. Jaaaa, slimme beesten, die cavia’s. Als ik niet beter zou weten zou ik zweren dat ze me uitdagend aankijkt. Rare jongens, die cavia’s. Of meisjes, in dit geval.

14 Reacties to “Cavia”

  1. maarten said

    Gewoon om gaan ruilen bij de dierenwinkel voor een zindelijke cavia.

  2. Marianne said

    of kat……of hond……of niks en geld terug….;-))

  3. Margje said

    Het is dat ik geen cavia kan hebben, anders had je hem, pardon, haar aan mij mogen geven..

  4. Yvon said

    Ik zou bijna over Ecuador willen beginnen. Maar ik hou me in.

  5. mj said

    ze heeft zaterdag haar cavia-maatje verloren. misschien dat ze daarom wat apatisch is. verder is ze erg lief hoor. misschien is het enige nut van een cavia wel: onschuldig zijn. ook belangrijk. In berlijn begrijpen ze me: daar hebben ze een kledingmerk met plaatjes van de beessies. Zo.

  6. creatiefmetquirk said

    @ Maarten: of een luier aandoen?
    @ Marianne: ben benieuwd wat voor hond je in ruil voor een cavia kunt krijgen. 😉
    @ Margje: ik denk niet dat ik andermans huisdieren zomaar weg mag geven, haha.
    @ Yvon: ja, of verfrollers. Maar ik hou me ook in.
    @ MJ: ik vind haar ook lief hoor! En ook al begrijp ik haar niet, ik zorg wel goed voor haar hoor. Niet te serieus nemen allemaal he. We hebben gezellig tv gekeken samen.

  7. Nicoleke said

    Wat ik al zei.
    Dat mensen ze überhaupt aanschaffen.
    Ik heb helemaal niks met deze zwabbers.

  8. Marianne said

    nee hoor MJ…ze is vast net zo lief als jij…en Quirk zal haar van top tot teen verwennen, net als poes!!!

    Schöne Grüssen in Berlin!!

  9. creatiefmetquirk said

    @ Nicoleke: haha, zwabbers! Ja daar lijken ze wel een beetje op ja.
    @ Marianne: poezen he, meervoud. 😉

  10. Marianne said

    Dacht dat er nog maar één was…?

  11. Brit said

    Oeps moeders, praat je nou je mond voorbij??? Ha, ha, ha.

  12. creatiefmetquirk said

    @ Marianne: nee joh, ze heeft toch al lang die nieuwe, die onder de bank woonde (maar nu niet meer)
    @ Brit: nou ja! Haha, nee hoor, met de katten is alles prima! En de cavia ook.

  13. Neejneej said

    Niet zindelijk? Ze plast anders netjes naast dat zachte doekje waar ze al de hele tijd lekker op zit 😉

  14. creatiefmetquirk said

    @ Neejneej: hahaha, ja zo kun je het ook bekijken! Wil je wel geloven dat ze nu naast me zit en exact hetzelfde nog een keer zit te doen? Haha!

Geef een reactie

