Zucht ende zwijmel

november 6, 2009

Motorpsycho_2009

Wat kan een mens toch gelukkig worden van een mooi stukske muziek. Gisteren togen de Bassist en ik helemaal naar Haarlem, alwaar hij voor ons een plekje op de gastenlijst had weten te bemachtigen voor één van ons beider favoriete bands: Motorpsycho. Deze driemansformatie uit Noorwegen (vooruit, tegenwoordig is de drummer Nederlands, en de halve crew trouwens ook) viert dit jaar haar 20-jarig bestaan met een (witte!) vinyl-only release van de nieuwe plaat Child of the Future en een fijne clubtour. Waar we dus gisteren een dagje van meepikten.

Noorwegen is het land van koude, diepe fjorden en hoge ruige bergen, van isolatie, noorderlicht, trollen, gletsjers en dure drank. Al deze elementen inspireren de band al 20 jaar tot het schrijven van nummers met een ziel. Zoals de band zelf zegt: ‘Remember, not notes — sounds, not phrases — feelings’. En dat is precies waar het bij Motorpsycho om draait. Het is de enige band bij wie het me niet kan schelen dat ze niet altijd zuiver zingen. Het is de enige band van wie ik het niet erg vind als ze vaag gaan lopen jammen. Sterker nog, hoe meer ze staan te freaken op het podium, hoe beter!

Zo ook gisteren. De jongens waren in briljante vorm en speelden wat mij betreft hun beste concert ooit (van de drie die ik gezien heb dan toch)! De setlist stond vol onverwachte maar zeer gewaardeerde keuzes en besloeg een aardig deel van de twintig jaar die de heren achter de rug hebben. Speciaal voor de Bassist speelden ze eindelijk eens Taifun live. Elk nummer werd uitgesponnen tot een jam van minstens een kwartier. Ik heb ruim twee en een half uur ononderbroken met een big smile op mijn gezicht staan luisteren, kippenvel all over. Mensen, ga die band ontdekken! Op verzoek wil ik u ook best een mixtape sturen.

Misschien toch ook noh maar een kaartje scoren voor het Burgerweeshuis de 15e.. 🙂

11 Reacties to “Zucht ende zwijmel”

  1. Marianne said

    Tja….komt uit Norge hè….moet wel goed zijn dan…:-)

  2. creatiefmetquirk said

    Ik heb inderdaad echt nog niks kunnen ontdekken uit Norge dat niet geweldig is. 🙂

  3. Marianne said

    Heb trouwens ook de Tivoli-petitie al getekend, 2 x!!!
    Kom op vrienden, jullie ook allemaal ff doen hè!

  4. creatiefmetquirk said

    Heel goed Marianne!! Ik ga er inderdaad gelijk effe spam voor maken.

  5. Brit said

    Jawel, ik weet iets: die vieze bruine geitenkaas!!! Yuk.. maar verders.. niets dan lof!

  6. creatiefmetquirk said

    @ Brit: ja maar geitenkaas vind ik hier ook vies, dus dat mag dan.

  7. GLP said

    Ik ken de muziek van Motorpsycho niet. Wel hun geluidsman en die’s heel aardig.

  8. creatiefmetquirk said

    @ GLP: ken jij Ken? Haha. Ja die is heel aardig ja. En ook heel goed in zijn werk! Maar dan is het wel extra schandalig dat je hun muziek niet kent! Mixtape dus. Zou ik trouwens eigenlijk niet nog maar voor je branden? Ik weet het niet meer.

  9. GLP said

    Ja, ik ken Ken 😉 Hij zit in de vriendengroep van m’n ex. Daar in Rockcity nr 1, Eindhoven. Waar de beste rockgroep evah vandaan kwam (the Goods, r.i.p.) Maar goed, ik zal Motorpsycho een keer gaan luisteren hoor, schaam schaam. (branden? ik weet van niets!)

  10. rudy kaals said

    Een mixtape.. oldschool romantisch. Een casette met daarop liedjes schenken is zo ongeveer het liefste wat ik ooit heb gehoord.

  11. creatiefmetquirk said

    @ GLP: o ja! Daar hadden we het al eens over, toch? Ja, ga je schamen en snel luisteren! You’ll love it.
    @ Rudy: ja toch? Ik heb nog een hele doos vol van ex de Drummer. Die heeft me zo’n 20 mixtapes gegeven. Meest romantische ooit!

Geef een reactie

