Heimwee

november 14, 2009

DSC00012‘Zullen we er gewoon samen gaan wonen, in Berlijn?’ vraagt Tattoo Girl me. In mijn hoofd verschijnen direct plaatjes van de Alexanderplatz, de Bernauer Straße, de Frankfurter Tor, de Oberbaumbrücke. Mijn favoriete strandplekje de Wild West Strand Bar, die al verloren is gegaan in de eeuwige verandering die Berlijn heet. Binnenkort gaan we er weer heen, zij en ik en Geluidsman. Ik kan niet wachten. Het voelt als thuiskomen. Rust vinden in die onrustige stad, wat een paradox. Maar dat past dan weer mooi bij die stad vol tegenstrijdigheden.

Misschien is het dat sprankje Duits bloed dat door mijn aderen stroomt, dat me die heimwee brengt. Misschien gewoon de drang om weg te zijn uit dagelijkse stress en sleur. Misschien de hoop dat als ik daar ben, blijf, ik net zo mooi zal leren schrijven als hij. Maar wat het ook is, de heimwee is er. Alleen al het idee daar doelloos door de straten te wandelen, gewoon het daar zijn, maakt me bij voorbaat al blij. Daar wonen is een illusie, maar één die ik vandaag graag even vasthoud. ‘Ja,’ zeg ik. ‘Laten we er gewoon gaan wonen.’

10 Reacties to “Heimwee”

  1. Nicoleke said

    Geniet er maar lekker van, als je weer even wat Berlijnse Luft kan inademen.
    Ik heb datzelfde met Amsterdam trouwens.
    Zodra ik de stad binnenkom, krijg ik weer kriebels.

  2. creatiefmetquirk said

    Dat gaat helemaal goedkomen! Al moet ik wel nog even wat dikke winterkleding aanschaffen, want eind december is het wel bere-koud daar.

  3. Marianne said

    hmmm…mag Geluidsman dan wel komen logeren…enneehhh…ikke ook…?…;-)

  4. creatiefmetquirk said

    @ Marianne: maar natuurlijk!

  5. m said

    @quirk: in een van de frankfurter tor. voor minder doe k het nie.
    is ook leuk voor de katjes: kunnen ook zij genieten van de skyline. Moet je rekening mee houden. Katjes zijn belangrijk.

  6. rudy kaals said

    Nog niet vijf uur ben ik in the Swiss en ik heb nu al heimwee… ow. En als jij in Berlijn komt wonen loop je wel het risico dat er meer dan een lyrisch stukje over je wordt geschreven. En dat we gaan trouwen. Met lelijke kinderen met een goed hart en een gave om zieke mensen te genezen. En bier drinken. En worst eten. Heel veel worst eten. En tussen al het worst eten romantiek alom. Is weer eens wat anders als stukjes over soep uit emmers 😉

  7. m said

    @Rudy: k ken je niet. Dat je in berlin woont is een pre en van worst en bier houdt ook. Maar kinderen… kinderen… zooooooo 2006 en overgewaardeerd! 😉

  8. creatiefmetquirk said

    @ m: Daar heb ik zeker een zwak voor. Stonden daar laatst niet wat leuke appartementjes in te koop?
    @ Rudy: Praat geen quatsch Rudy.

    Wij krijgen geen lelijke kinderen.
    @ m: hij houdt ook van pastinaken. Weegt dat op tegen de kinderen?

  9. m said

    @quirk: interesseert mij dat nou?

Geef een reactie

