Zinloos gewauwel

november 28, 2009

Ik sta op het station op de bus naar mijn ouders te wachten. Achter mij wordt een straalbezopen zwerver door vier mannen van de spoorwegpolitie de Burger King uit begeleid, waar hij op de grond tussen de tafeltjes lag. De zwerver heeft niet zo’n zin om de natte kou ingestuurd te worden, dus stribbelt daarbij tegen, waarbij hij half tegen een geschrokken ouder vrouwtje aan struikelt. Hij haalt uit naar de vier mannen, die reageren met een flinke duw waardoor de volledig onverstaanbare zwerver op de grond belandt. Vier Marokkaanse jochies beginnen te lachen en te joelen: ‘Sooooooow, kijk hem gaan dan!’ Het vooruitzicht van een matpartijtje is genoeg om hun vrijdagavond goed te maken blijkbaar.

‘Jongens, stoer hoor, vier tegen één,’ bromt een jongen van mijn leeftijd die met zijn handen in zijn zakken staat toe te kijken. Een van de spoorwegpolitiemannen laat zich verleiden tot de discussie. ‘Jongen, we zijn al vijf uur met hem bezig. De politie is al een uur geleden gebeld, maar die komen maar niet opdagen. En we gaan het natuurlijk niet pikken als hij gewelddadig wordt.’ Een krullenbol komt zich er ook nog even mee bemoeien: ‘Maar dat hoeft toch niet zo? Hier heeft die man toch ook niks aan? Je moet gewoon zorgen dat die man goed opgevangen wordt! Hoe komt het dat ie hier dronken rond loopt te zwerven denk je? Omdat de maatschappij hem in de steek laat!’

Nu heb ik jarenlang op het station in Utrecht gewerkt en heb ik zelf ervaren hoeveel overlast (dronken) zwervers kunnen veroorzaken. Hoe frustrerend het is om iemand weg te sturen die na een kwartier toch weer terug komt. Hoe graag je dan zelf ook wil dat er een betere oplossing is. Even heb ik de neiging me in het gesprek te mengen en te zeggen dat de krullenbol niet moet vergeten dat de spoorwegpolitie geen sociale dienst is en dat de belaagde man niet persoonlijk verantwoordelijk is voor het daklozenbeleid van de stad ‘s-Hertogenbosch, dat ie ook maar gewoon zijn werk doet. Dat ie niet meteen een oordeel moet vellen gebaseerd op hetgeen hij ziet, omdat dat maar een fractie van het verhaal is.

Maar ik doe het niet. Want dat zou de discussie alleen maar vergroten. Door iemand te zeggen dat ie zich er niet mee moet bemoeien bemoei ik me er immers zelf ook mee. In plaats daarvan trek ik mijn das wat dichter om me heen en loop naar mijn bus. Blij dat ik noch de zwerver, nog de spoorwegpolitieman ben.

10 Reacties to “Zinloos gewauwel”

  1. Marianne said

    Hahaha…was toch best wel moeilijk zeker…niks zeggen, nie mee moeien…groot gelijk hoor!

    Al soeppie gegeten en nieuw haar geshowd, of toch hééél hard aan het werk gegaan en maar niet meer de regen in vanavond?

  2. creatiefmetquirk said

    Ja dat was best moeilijk ja! Haha. Soep nummer 1 is op en was heerlijk als altijd. Er is nog niet hard gewerkt vandaag.. maar de regen lokt ook niet, dus wie weet lukt het zo nog.

  3. Brit said

    Nieuw haar, nieuw haar??? Ik zeg: foto!
    En wat het bemoeien betreft… oef, wat zou ik hard op mijn tong moeten bijten!
    Oh, en: ha, fijn, weer een logje!!!

  4. Krien said

    Thank God she’s back!! Kan Krien haar dagelijkse ritme weer oppakken (“Stil jongens, nu even niet, mama is Quirky aan het lezen!!”).
    En wat ben je toch een nobel mens…………. heel goed dat je uiteindelijk toch maar je mond hebt gehouden…..

    Enne, agree with Brit…. New hair…. show us show us!!

  5. pepperfly said

    Kijk. Da’s mooi. Dat je het toch niet kunt laten. Daar houd ik van.

  6. creatiefmetquirk said

    @ Brit: dat deed ik dus ook, heb nu nog een zere tong. En het haar heb je al in je mailbox gevonden intussen. Hmm, dat klinkt raar, haha
    @ Krien: ja hee ho, één postje hè, dat is nog geen comeback. Nobel? Neeeee. Heilig. That’s more like it. 😉 New hair in je mailbox!
    @ Pepperfly: ja maar ik deed dat dus wel hè. Laten. Al kostte het me wel aardig wat moeite.

  7. creatiefmetquirk said

    @ Pepperfly: o, of je bedoelt loggen zeker? Haha, nee, dat kan ik niet laten nee. Thank god. 😉

  8. huisgenootje said

    Wat ik vandaag heb meegemaakt. Tram in Amsterdam: komt om van de kinderwagens (zo ook van de mijne, maar ik zal al). 4 generaties zuiderlingen van het donkerste soort (am I discriminating?) komen tram in, jongste telg in kar met achter hun een oudere man met loopkarretje. De 4 generaties zijn traag en meneer wil er langs om zijn karretje in een hoek te zetten.
    Dat mag natuurlijk niet van oma, en de meneer krijgt er van langs! Verbaal dan. Meneer druipt af en oma blíjft schelden en nare opmerkingen maken.
    Zegt deze moraalridder: nu is het wel genoeg. Krijg ik moeder én oma over me heen. Verbaal dan. En nare woorden dat ze gebruiken. Dan kan deze moraalridder best een beetje huilen. Waar gaat het dan heen met deze wereld denkt ze.
    Maar liever dat dan m’n mond houden.

    Al is de situatie die jij omschreef eentje waarbij deze moraalridder ook zou aftaaien.

    Warme chocomel met slagroom en truffelkruidnootjes, roomie?

  9. huisgenootje said

    achter zich, achter zich

  10. creatiefmetquirk said

    @ huisgenootje: neenee, achter hullie. 😉 Lekker schat, maar dan wel zonder slagroom graag. Mijn lieve moraalriddertje. 🙂

Geef een reactie

