Zomer in november

november 30, 2009

De wekker rukt me ruw uit een bodemloze diepte. Ik hoor een vrachtwagen en even denk ik dat het dinsdag is: de vuilnisman. Maar als ik echt 24 uur geslapen had, dan had ik me vast een stuk beter gevoeld dan dit. ‘Ik mag nooit meer drinken op zondag, ik mag nooit meer drinken op zondag,’ is mijn mantra van deze ochtend. De wekker herinnert me er nog maar even aan dat ik toch écht op moet gaan staan nu, maar ik druk hem nog één keer de kop in. Ik haat maandagochtenden. Ze komen altijd veel te snel. Was het nog maar gisteravond, toen ik met fijne mensen om me heen stond te glunderen bij Patrick Watson.

Zachtjes stoot Lichtman me aan. ‘Je staat echt te genieten hè?’ Zwijgend en met een glimlach knik ik ja. Hoe kan het ook anders? Op het podium staat niet alleen Patrick Watson, maar een compleet ‘orkest’ met violen, cello, percussie, piano, gitaar, bas en een zingende zaag. En een band met een zingende zaag is natuurlijk per definitie geweldig, wees eerlijk. Waar Mr. Watson vorig jaar vooral ingetogen en lieflijk dromerig was, is hij dit jaar uit zijn schulp gekropen en blaast in alle hevigheid van het podium af. Overweldigend, overdonderend en toch innemend. Hoe dan ook prachtig! Lichtman, die vorig jaar het licht voor Watson verzorgde, moet ook toegeven dat de lichtman die de band dit jaar zelf meegenomen heeft toch echt een extra dimensie aan het geheel toevoegt met precies getimede lichtexplosies.

Wat ik niet voor mogelijk had gehouden, maar wat me van Watson ook niet verbaast, is dat hij de zomer in me losmaakt. Want ik sluit mijn ogen en waan me terug bij Into the Great Wide Open, op een zonnig Vlieland, in totale ontspanning. Watson verklaart zijn liefde aan Utrecht. Van mij mag ie ieder jaar terugkomen. Voor een stukje zomer eind november.

13 Reacties to “Zomer in november”

  1. Brit said

    Tjonge, jonge, zo’n zware maandag en TOCH een logje… ik ben trots op je. En stuur die zomer effe door want ik heb bevroren handen..

  2. Maz said

    Gaaf! Dat lijkt me wel een kater waard.

  3. Yvon said

    Geweldig! Ik ben he-le-maal in de ban geraakt van Patrick Watson, tijdens Pinkpop 2008. Wat ik overigens helaas slechts op televisie heb gevolgd, want had net een baby van een week oud.

  4. creatiefmetquirk said

    @ Brit: jaja, ik ben wel een bikkel! Zet een plaatje van Patrick op (en de verwarming op tien) en je bent zo weer warm.
    @ Maz: zeker! Ga de volgende keer maar mee. 😉
    @ Yvon: ja hij is echt heel erg tof. Ik had hetzelfde met hun liveset op Lowlands, die ik ook alleen op tv heb gezien. Die onversterkte versie van Under the sea, echt briljant, krijg ik nog kippevel van!

  5. Guronaqi said

    Zomer in november; daar teken ik voor! Quirk, zoals Captain Picard zou zeggen: ‘Make it so!’ 🙂

  6. creatiefmetquirk said

    @ Guronaqi: all you need is a warm hartje Guro. 😉

  7. maarten said

    Ja, hij was wel gegroeid sinds de laatste keer dat ik ‘m zag (hetgeen volgens last.fm op 22 maart 2008 was).

    En hoewel het geen verrassing meer was dat ‘ie het kunstje met onversterkt zingen midden in het publiek met Man under the Sea ging doen blijft het wel magisch om daarbij eerste rij te staan en te horen hoe zo’n zaal ‘Just me, the fish and the sea’ kan fluisteren.

  8. maarten said

    Oh, en om nog toe te voegen. Volgend jaar ben ik er ook weer bij.

  9. creatiefmetquirk said

    @ maarten: ah, dus daar was je, ik zag je al niet. Dat kunstje had ik inderdaad ook weer verwacht, dat blijft ie ook gewoon doen volgens mij, maar het was wel weer een mooi moment ja. Volgende tip: Fink 10 februari!

  10. maarten said

    Ja, na al dat publiek wat Thus Owls helemaal wegkletste had ik mijn vaste stekje verlaten en was iets meer vooraan gaan staan, precies goed dus 🙂

    Fink zal ik eens gaan luisteren. Mijn tip is The Black Atlantic, die je bijvoorbeeld kan gaan zien op de nieuwjaarsduik (Culturele Zondag 3 januari).

    [Eerste indruk van Fink: doet me aan Beck denken].

  11. creatiefmetquirk said

    @ maarten: die heb ik gemist, maar miste ik niet veel aan hoorde ik. The Black Atlantic is me inderdaad eerder getipt, misschien toch eens gaan kijken. Nog een voorproefje voor Fink: Klik.

  12. maarten said

    Oh, daar blijkt maar weer hoe goed mijn geheugen is (niet), daar had ik dus al eens commentaar opgeleverd…

  13. creatiefmetquirk said

    @ maarten: ach joh, als je alles moet onthouden wat je op het internet leest! 😉

Geef een reactie

