Senioren op stamppot-scooters

december 16, 2009

“Ehm, we zijn nog niet open, sorry!” word ik aarzelend begroet als ik binnenstap bij Stamppot to go. “Neenee, ik ben uitgenodigd!” verklaar ik. “O, jij bent van Creatief met quirk!” Mensen, ik voel me toch een partij beroemd. Wel 15 seconden lang! Bambi en ik worden omringd door de geur van verf, klusspullen en een hoop mensen die hard bezig zijn de zaak in orde te krijgen. Initiatiefnemer Björn drukt ons enthousiast de hand en geeft ons een complete tour door het kleine, maar efficiënt ingerichte pand aan de Nobelstraat.

We beginnen in de keuken waar Björn een flinke portie ouderwetse boerenkoolstamppot met spekjes voor ons in zijn superluxe oven schuift. “Dat is echt het pronkstuk van de zaak. Daarom staat ie ook zo mooi in het zicht. Hier had ik ook een leuk autootje voor kunnen kopen.” De keuken is van de winkel gescheiden door een glazen wand, dus je kunt als klant heel letterlijk een kijkje in de keuken nemen.

Terwijl de superoven zijn werk doet laat Björn ons zien hoe het straks allemaal in de winkel gaat werken. Strakke witte wanden met geïntegreerde bestelschermen en een menuscherm, het ziet er allemaal gelikt en modern uit, ondanks dat het allemaal nog niet helemaal af is. “Wanneer gaan jullie eigenlijk open?” vraag ik. “Ehm, morgen.” Ik zeg maar niet dat er van uit ga dat ze nog een weekje nodig hebben. De spirit is er tenslotte en dat is het belangrijkste. En blijkbaar kunnen de klanten (net als wij) niet wachten, want met enige regelmaat komt er iemand binnen met de hoopvolle vraag of ze al open zijn.

Ik bedien het bestelscherm, zodat Björn even kan testen of inderdaad elke idioot het kan bedienen. Ik voel een enorme prestatiedruk, maar het lukt me gelukkig. “De klant betaalt hier dan met pin of chip. Je kan hier niet contant betalen. We willen ook nog een stamppot-chipkaart invoeren. Daarmee zou op het scherm ook een persoonlijke boodschap kunnen komen. Bijvoorbeeld: hallo Quirk! Vorige keer had je boerenkoolstamppot, wat lust je vandaag?” “Ja, of: hee Quirk, je neemt zeker weer de boerenkoolstamppot vandaag? Wordt het niet eens tijd voor wat anders?” lachen Bambi en ik.

Daar ziet Björn de humor ook wel van in. Hij brengt graag een knipoog aan in het concept. “Bij Ikea hebben ze van die kinderstoeltjes in precies de groene kleur van ons logo. Die wil ik hier neer zetten. Het lijkt me zo leuk als volwassen mensen hier in elkaar gedoken op zo’n kinderstoeltje op hun stamppot zitten te wachten,” lacht hij. En voor de bezorgdienst wil hij senioren inzetten op groene scooters. “Prachtig toch?” zegt hij. “In deze tijden van vergrijzing.” Klassieke recepten met een moderne vormgeving, senioren op hippe groene scooters, ik zie een thema.

Onze stamppot is klaar en Bambi en ik werken hem met veel smaak naar binnen, terwijl Björn ons nog wat uitlegt over de producten. “We houden van goede kwaliteit en eerlijke ingrediënten. Onze sapjes bijvoorbeeld, die komen van Pieter, een oudere man. Hij gebruikt ook echt alleen maar fruit in zijn sapjes. Dan heb je dus ook echt puur appelsap, geen enkele toevoeging. En we werken graag met wat ongewone groenten voor een stamppot, zoals pompoen of pastinaak.”

Met onze buikjes vol heerlijke verse stamppot nemen we afscheid van onze sympathieke gastheer. Helaas hebben we niet alle soorten kunnen proeven, maar dat kunnen we vanaf morgen wel. Dan is de Stamppot to go eindelijk open en kan iedere klant bij de balie een hapje proeven van de verschillende smaken voordat ie een keuze maakt. Een flinke portie stamppot heb je al voor gemiddeld vijf euro, waar je naar eigen smaak extra’s aan toe kunt voegen. De basis stamppotten zijn vegetarisch, de specials bevatten wel vlees. Mensen, ga allemaal op zijn minst een keer een kijkje nemen bij dit unieke etablissement! Grote kans dat je daar een Quirk tegen het lijf loopt. Al ga ik ook zeker een keer bestellen, om te zien of het écht gebracht gaat worden door een senior op een groene scooter.

16 Reacties to “Senioren op stamppot-scooters”

  1. Yvonne said

    Meteen even opgezocht waar het zit. Wat een gezond en lekker alternatief voor als je geen zin hebt om te koken 🙂

  2. creatiefmetquirk said

    @ Yvonne: hee hoi! Ja dat geen zin om te koken overkomt mij nogal eens, dus ik ben erg blij dat dit op mijn route naar huis ligt. 😀

  3. Vinnie said

    Zitten er ook spekjes in de stamppot?
    Dan ben ik nu al een klant 🙂

  4. Susy said

    Die zaak ziet er wel gelikt uit zeg.
    Helemaal niet stamppottig.
    Maar rúikt het er ook naar zoals vroeger
    bij moeder thuis?

    en pas eens even die laatste zin aan.

    Take’s one to know one…

  5. creatiefmetquirk said

    @ Vinnie: in dit geval zaten ze er al in ja, je kan bij elke stamppot de optie spekjes nemen. Dus jij eet vanavond stamppot. 😉
    @ Nicoleke: ja vind ik ook!
    @ Susy: nee zo ruikt het niet. Op dit moment ruikt het naar verf. Maar misschien komt dat nog.
    Ah, ja, is aangepast. Was haastig geschreven he, dan krijg je dat..

  6. Martyn said

    Goed verhaal. Ik hoop dat er ook een zusterstampotzaak in Amsterdam komt. En in Berlijn natuurlijk ook, die stad duikt ook met enige regelmaat op in de teksten van jouw blog.
    Stampotzaken voor iedereen!

  7. creatiefmetquirk said

    @ Martyn: dank je! Nou, toevallig hebben we het daar ook over gehad: Amsterdam komt ongetwijfeld snel, ze hadden ook nog naar Den Bosch gekeken. En binnekort staan ze ook in Berlijn een paar dagen. Ze zijn zelfs uitgenodigd in Koeweit! Maar dat doen ze nog maar even niet.

  8. Rosalie said

    Ik vind het echt zo’n tof initiatief, maar dat had ik geloof ik al eens gezegd. Gelukkig kom ik regelmatig in Utrecht, dus ik ga het zeker eens uitproberen!

  9. creatiefmetquirk said

    @ Rosalie: moet je zeker doen! Ik wilde vandaag al gaan, maar was te verkleumd en al lang blij op weg naar huis te zijn. Maar die mensen die dat runnen zijn ook echt leuk, allemaal even vriendelijk en hartelijk.

  10. Martyn said

    Stampotzaak in Koeweit :-)))
    Wicked.

  11. maarten said

    Stampotten bevatten vaak spekjes, daar houden ze niet zo van in Koeweit? Of kan je gewoon beter een ijsco beginnen in Koeweit?

  12. Maz said

    Ik ben er gisteren langsgefietst. Ziet er strak uit! Ik ga vast wel een keer sampelen om het daarna thuis na te maken..

  13. creatiefmetquirk said

    @ Martyn: yep!
    @ maarten: “De basis stamppotten zijn vegetarisch, de specials bevatten wel vlees.” Dus. En een ijsco beginnen, hoe doe je dat precies? ;p
    @ Maz: ze zijn ook nog op zoek naar leuke recepten, misschien kun je hen een suggestie doen in ruil voor een recept van hun?

  14. maarten said

    Het ging om spekjes (varkensvlees) en Koeweit, niet om mijn vegetarisch experiment.

    En ijsco: zo doe je dat

  15. creatiefmetquirk said

    @ Maarten: we praten langs elkaar heen Maarten. Ik bedoelde: vegetarische stamppot = geen spekjes voor Koeweit. Ik heb het niet over jouw vegetarische experiment gehad.

Geef een reactie

