O ja

januari 12, 2010

O hee! Dacht ik ineens. Ik had ook nog een log! Dat zou ik met al dat werken, feestdagen vieren en vakantie in Berlijn houden nog helemaal vergeten! Dus laat ik u even van een kleine Quirk-update voorzien. De kerstvakantie had dit jaar geen dag later moeten komen, maar wel een paar weken langer mogen duren. Voor mijn gevoel was ie met twee keer knipperen alweer voorbij. Wat ik meestal niet erg vind, want dat hele kerstgebeuren mag van mij overgeslagen worden. Ik vierde eerste kerstdag dan ook, u raadt het al: werkend. Met een kerstdineetje naast de laptop. Tweede kerstdag bracht ik door in de trein, ook een aanbeveling voor de kerst. Zeker als die trein hierheen gaat:

Ziet u die zonneschijn? Zomers tafereel, nietwaar? Wat mijn reisgenoten Tattoo Girl en Geluidsman en ik toen nog niet wisten, was dat dit bord een Omen was. Voor onze Verschrikkelijke Terugreis. Maar daarover later meer. Het leuke van deze Berlijn-trip was dat er niets op de planning stond. Behalve wat vrienden opzoeken en relaxen. En dat is dan ook precies wat we gedaan hebben. Geluidsman ging veelal zijn eigen weg, en Tattoo Girl en ik hebben het grootste deel van de tijd met een dam/schaakbord in diverse kroegjes doorgebracht. Al dan niet onder begeleiding van Jägermeister. Ja hallo mensen, daar was het óók koud hoor! En natuurlijk werd er nog het nodige geshopt, waaronder mijn fabuleuze nieuwe jas:

Van een Deens merk Iben! Met nieuwe shawl met een hertje en een molen, een gekleurde en een zwarte muts, een grijs shirtje met kekke plooitjes, een nieuwe tas, winterse doch schattige kousen (eigenlijk sokken, maar sokken klinkt zo lomp), nóg zo’n leuk ieniemienie portemonneetje zoals je die alleen in Berlijn kunt kopen en twee Babuschka mokken. We bezochten wel helemaal één museum en maakten één tripje naar mijn favoriete toren, die het eerste was wat ik zag als ik het hotel uitstapte:

Correctie: mijn twéé favoriete torens. Eigenlijk zijn het er drie maar de derde staat niet op de foto. In die voorste hier, met dat groene torentje, wil ik wel graag wonen. Helemaal bovenin. Regelt u dat even? Dank u. Echt, die Fernsehturm, alias der Spargel, daar kan ik uren naar kijken. Die kan me enorm hypnotiseren. Ik krijg altijd een enorme glimlach op mijn gezicht als die maar in de buurt is. Ik heb intussen denk ik zo’n 50 foto’s van alleen die toren. 50, da’s helemaal niet zoveel eigenlijk. Tijd voor meer! Ditmaal werd mijn uitzicht enigszins belemmerd door een enorm reuzenrad dat deel uitmaakte van een kerstmarktje zo kitsch dat zij er blij van zouden worden.

Met van dit soort torentjes erin. Op. De markt.

Ik ontwaar hier een thema, u ook? Onderweg zagen we ook nog Heusch Wild:

Dat binnen vijf minuten de meest gefotografeerde vogel van heel Berlijn werd. De uit elkaar gerukte rat waar hij aan zat te peuzelen zal ik u besparen, daarvoor was wat minder interesse. En bezochten we de kermis die meer weg had van een pretpark.

Deze kwamen we onderweg ook nog tegen:

Er stond dan wel jetzt op, maar wij dachten: später! Ja, dat heeft u gemist hè, die humor van Quirk. On(na)volgbaar. Enniewee.. Een bezoekje aan deze rooie rakker mocht ook niet ontbreken natuurlijk. Ja die mag er met zijn hoofd op, want die staat op zijn eigen site ook met zijn hoofd erop. Mijn hoofd had er eigenlijk wel af gemogen, met die verschrikte hertje-in-de-koplampen-look. Maar vooruit. Voor u. Omdat u dat leuk vindt.

Ja mensen, ik heb zelfs zijn geliefde Leni ontmoet! En we bleken nog meer gedeelde Berlijnse kennissen te hebben dan we dachten. Volgende keer samen aan de toog bij Nicole Rudy? Bij mijn afscheid van de stad huilde Berlijn mee. Maar het was nogal koud, dus er viel sneeuw in plaats van regen.

Der ganze Spargel verdwenen! Die kon het auf wiedersehen ook niet aan denk ik. De Deutsche Bahn ook niet trouwens. Die wilde namelijk zo graag voorkomen dat we Duitsland zouden verlaten dat die ons bijna 3 uur in Rheine heeft laten staan.. “Ijzel,” zei de omroeper, terwijl om onze trein heen andere treinen vrolijk voorbij raasden.

“Kapotte locomotief,” probeerde de omroeper dan. De nieuwe kwam van 27 kilometer verderop en daar was blijkbaar 3 uur voor nodig. “In Holland rijdt trouwens ook niks denk ik,” sprak de omroeper ons nog even moed in.

Eenmaal aangekomen in Bad Bentheim kregen we een ouderwets “Raus! Raus!” te horen en konden we ons met zijn allen in te weinig bussen proppen die ons naar Oldenzaal brachten. Ja, Oldenzaal volgens onvervalste NS-logica. Want Hengelo, dat zou handig zijn geweest. In Oldenzaal mochten we ons vervolgens in wel twéé héle wagonnetjes proppen, die ons naar Hengelo zouden brengen. Want een volle internationale trein met bagage, dat past best in twee wagonnetjes. Gelukkig hield de machinist de stemming erin met de opmerking: “Voor de mensen die er in Hengelo-Oost (ja dat bestaat schijnbaar) uit moeten, dat doen we op de terugweg wel..” Maar chapeau voor de conducteur in de uiteindelijke intercity naar Utrecht, die bij iedere passagier langs kwam voor een reisadvies of een taxi. Dat de NS het toch nog eens zou winnen van de Deutsche Bahn, wie had dat verwacht?

Na een reis van 10,5 uur kon ik dan toch eindelijk weer mijn sleutel in mijn vertrouwde voordeur steken en gelukzalig in mijn eigen bedje ploffen. Home sweet home. Voor even dan toch, want ik moest snel maar weer eens terug naar Berlijn. Tis immers alweer twee weken geleden!

21 Reacties to “O ja”

  1. Cisca said

    *Zucht* I love Berlijn! Of sorry, I liebe Berlin, bedoel ik natuurlijk.

  2. rudy kaals said

    En Berlijn huilt nog steeds..

    coole vogel trouwens!

  3. Susy said

    Jezus wat een lang verhaal voor jouw doen!
    Maar leuk hoor, Berlijn.
    Jij en Rudy, schattig!

    Het hertje in jouw ogen
    komt volgens mij omhoog
    vanuit Rudy’s trui.

  4. Krien said

    Thank God, Quirkie is back! Ook dank namens mijn jongens…. krijgen ze tenminste weer gewoon wat te eten ’s morgens! Geweldig leuk verhaal en prachtige foto’s! En supercoole jas zeg…. maar die had ik stiekum al gezien op heifs van Ons Mam.
    Mijn 2 geliefde zwagers waren ook met Kerst (en Oud & Nieuw) in Berlin, zijn helemaal Berlinofiel geloof ik…. hmmm…. misschien moet ik ook maar eens aan de stedentrip!
    Bedankt lieve Quirk, blij dat je weer even de tijd hebt gevonden voor je trouwe fans!

  5. Maz said

    Berlijn is zo fijn! Ik heb er ook eens een ijskoude week in januari doorgebracht en ook een jas en een tas gekocht! Geen Rudy gezien…. Maar de OLM en ik hebben een bezoek gepland in mei! Berlin, wir kommen!

  6. maarten said

    Mooi verslagje. Maar een beetje gaan forenzen zit er niet in?

  7. creatiefmetquirk said

    @ Cisca: nee joh, het is natuurlijk ich love Berlin!
    @ Rudy: ja hè? Een valk heb ik me laten vertellen. Maar of dat klopt weet Impa’s vogelaar vast beter. En dat naast de Hackesche Höfe!
    @ Nicoleke: nog veel leuker: de foto’s maken! 😉
    @ Susy: mens, ik schrijf toch altijd enorme epistels? Hahahaha! Ja ik zie daar ook een vachtje ja!
    @ Novy: wicked.
    @ Krien: hahaha, dank je Krien, ik ga hier helemaal van blozen! Die hongerende kindjes van jou waren een goed drukmiddel, zo zie je maar weer. Jij moet zeker ook naar Berlijn! En heeft Ons Mam mijn foto daar neergezet? Nou ja! Zonder te vragen zelfs! Tss. 😉
    @ Maz: mei is een hele fijne tijd om in Berlijn te zijn! Maar ja, wanneer niet eigenlijk. Misschien ben ik er dan ook wel weer. Kunnen we daar meeten, lijkt me leuk, haha!
    @ maarten: Tattoo Girl en Geluidsman gaan er wellicht wonen. Het praten daarover stak mij ook wel aan moet ik zeggen. Maar baantechnisch gezien zie ik een verhuizing nog niet gebeuren. Forensen op paar-maandelijkse basis misschien. Ik zit er wel ernstig over te denken om er eens wat langer heen te gaan, een maandje of zo. Echt even daar ‘zijn’. Eens kijken of ik dat voor mekaar krijg dit jaar.

  8. Marianne said

    ja…..jij had ‘m zelf ook al op je facebook gezet, dus dacht ik…..zal ik ‘m er weer af halen dan maar….?
    Leuk je weer te lezen trouwens, heb je gemist hoor! Moest nu ook elke avond tot 12 uur opblijven om te zien of er niet tóch nog nét een nieuw blogje opstond…hahaha. Kan voorlopig dus weer op tijd naar bed.

  9. creatiefmetquirk said

    @ Marianne: welnee, lekker laten staan! Die jas mag iedereen zien. 🙂 Zal ik een smsdienst voor je instellen? Dat ik je een smsje stuur als er iets nieuws op staat? Kun je in de tussentijd gewoon gaan slapen wanneer je wil. 😉

  10. Marianne said

    hahaha, ja, is goed, x

  11. Virginie said

    Ik heb ook nog een prachtige foto waar de TV-toren opstaat! Of eigenlijk, waar die grotendeels niet opstaat, omdat ‘ie verdwijnt in de mist 😉

  12. creatiefmetquirk said

    @ Virginie: mooi! Kan ik die ook ergens bewonderen?

  13. pepperfly said

    Oehh…bij de start van dit heerlijke verhaal kreeg ik heimwee. Zo zeer…naar het verpozen in de trein…vooral op grote afstanden. Vooral in vakanties. Dat ging vreemd genoeg wel over zo tegen het eind van het stukje…

  14. m said

    und Herr Professor H.? 😉

  15. creatiefmetquirk said

    @ pepperfly: verpozen in de trein kan ook zeer aangenaam zijn. Zelfs als ie stilstaat. Maar zorg voor een goed proviandpakket en voldoende entertainment materiaal. 😉
    @ m: die valt onder vrienden bezoeken. En Jägermeister. 😉

  16. Iben said

    Kom een beetje laat binnenvallen hier. Zeker als ik direct word aangesproken in een logje. Ik schaam mij diep.
    1. Welk Deens merk?
    2. Sokken zijn gewoon sokken. Kousen zijn van die dingen met jarretels of van die plakdingen.
    3. Die obsessie met torens…? Ik zeg Freud, ik zeg fallussymbool en nu zeg ik niks meer.

  17. creatiefmetquirk said

    @ Iben: en terecht.
    1. Bruuns Bazaar.
    2. Ja dat weet ik wel, maar deze sokken zijn zo lang dat ze bijna bij de jarretels komen.
    3. Ja maar deze toren is wel heel spits met een rare bobbel. Niet echt wat ik zoek in een fallus.

  18. Geluidsman said

    Waarom ben ik ergens in dit stuk plotseling Lichtman ? En het is niet Spargel maar Telespargel. Als in Televisie Asperge.
    Overigens heeft de DDR dat zelf verzonnen, dixit Wikipedia: Die Bezeichnung Telespargel war ein von den DDR-Offiziellen gewünschter Spitzname, der sich in der Praxis jedoch auch schon in der DDR nicht durchgesetzt hat.

  19. creatiefmetquirk said

    Hahaha! Oeps! Ehm, waar het hart van vol is?! 😉 Ik zal het even aanpassen. Ik heb gewoon teveel technici in mijn omgeving denk ik. 😉
    Ja maar niemand zegt toch Telespargel.. wijsneus!

Geef een reactie

