Weldoeners

januari 23, 2010

Wat hebben we het toch weer goed gedaan met zijn allen. Ruim 83 miljoen hebben we opgehaald. En dat is nog niet eens het eindbedrag, want er moeten nog altijd mensen worden teruggebeld en acties worden afgerond. Het is ook hard nodig, al dat geld. Dat was wel te zien aan al die vreselijke beelden: Geert Wilders in het telefoonpanel, Carice van Houten in duet met Kane, Linda de Mol die er elke keer weer verbouwder uitziet. The horror, the horror. En de overheid besloot weer eens heel gul het eindbedrag te verdubbelen. Daar worden wij als gulle gevers altijd blij van. Waarom eigenlijk? Want feitelijk betekent dat toch gewoon dat we zelf dubbel betalen?

Het is een vreemd fenomeen, het Nederlandse inzamelgedrag. Als er ergens een ramp gebeurt duiken we met ons allen ons chequeboekje in onze internetbankierensite op en schieten we te hulp. En dat is prachtig natuurlijk. Het is ook onze plicht. Wij hebben het hier zo goed en als we onze arme medemens kunnen helpen, dan mogen we dat zeker niet nalaten. Maar ik heb altijd het gevoel dat het in Nederland niet alleen gaat om onbaatzuchtig helpen. Er zit iets streberigs in onze donatie-acties. We doen het niet alleen om te helpen, maar ook om te scoren, lijkt het wel. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik krijg er altijd een beetje een dubieus Domino D-day gevoel bij. Er moeten meer steentjes, méér steentjes worden bijgedragen! Het lijkt wel een spelshow.

En dan is er dus die bijdrage van de overheid. Met het grootste gemak wordt er zomaar 40 miljoen opgehoest. Maar ehm, we hadden toch een economische crisis en er was toch nergens geld voor? Waar worden die 40 miljoen dan vandaan gehaald? Hebben we nog ergens een potje ‘onvoorziene humanitaire rampen’ staan dat buiten de jaarlijkse begroting valt? Of wordt dat geld van een andere post afgeschraapt? En welke dan? Of is het gewoon echt ons belastinggeld dat wordt uitgegeven? En betaalt op die manier dus ook iedereen die níet vrijwillig gegeven heeft?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat we zo streberig zijn dat we allemaal zo veel mogelijk geld willen doneren. Ik geef zelf ook waar ik kan. Ik ben blij dat de overheid daar nog een flinke schep bovenop doet. Een klein landje kan maar ergens groot in zijn. Maar een beetje een vreemde bijsmaak blijft het hebben voor me.

21 Reacties to “Weldoeners”

  1. creatiefmetquirk said

    Nou en of. Da’s eigenlijk ook een rare uitdrukking hè? Nou en of. Kan iets tegelijk ‘nou’ en ‘of’ zijn?

  2. Marianne said

    én ik ben ook al donateur van het Rode Kruis én van alle Goede Doelen van de Postcodeloterij én ik betaal belasting én ben een lid van de Europese Gemeenschap, dus ik schenk dubbeldubbbeldubbeldubbel en dat verdubbelt de Overheid dan nog eens, dus verdubbel ik weer lekker mee….?!?!

  3. Krien said

    Kijk, ik heb niets gedoneerd…. of ja wel, toch wel, want ik ben een belastingbetaler, dus heb ik feitelijk wel gedoneerd! Maar ik ben niet zo van de Giro 555, veel te grootschalig… begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk bovenal ook nuttig.
    Mijn kind heeft vandaag met 3 vriendjes koekjes en cakejes gebakken en die aan de deuren verkocht. Binnen no time waren ze los, want mensen zijn inderdaad gulle gevers als het om rampen gaat (en zeker als het verkocht wordt door 4 van die schattige mannetjes!)en het was t.b.v. een kleinschalig project en die zijn superblij met €30,- (let wel; de koekjes kostten €0,30, dus die mannen hebben flink gebakken). En daar ben ik dan wel weer van… kleinschalig, 4 kleine schattige mannetjes. Want dat zijn geen strebers, die doen het écht vanuit hun hart!!…………Amen

  4. rudy kaals said

    Ja maaaaaaar. Van Haiti gaan we gewoon heeeel veel nog terug krijgen. Kansenlandje.

  5. creatiefmetquirk said

    @ Marianne: dan ben jij wel de über-gever denk ik!
    @ Krien: wat schattig! Ik zie het al helemaal voor me, die bakkende mannekes. Lief van ze!
    @ Rudy: Denk je? Dat vroeg ik me ook meteen af, niet van Haiti, maar in het algemeen: als hier in NL iets erg zou gebeuren, zou de wereld dan ook zo zijn best doen voor ons?

  6. pepperfly said

    Hear hear. De dubbeligheid heb ik zelfs niet bekeken. Was er de vorige keer nog dubbelvol van. (Maar kleintjes met koekjes…aaaaaaaaaaah…weet je, het maakt me dan helemaal niet uit waarvoor het is. Al is het goede doel de ventjes/meisjes zelf. Ik koop ze toch wel. )

  7. creatiefmetquirk said

    @ Pepperfly: Ja toch? Nothing beats homemade cookies.

  8. Anders said

    die 40 mln. hadden ze nog liggen voor die JSF…

  9. Anders said

    en ja, vrouw Anders leest mee.
    hoezo ?

  10. Nicoleke said

    Ik vroeg me dat op de avond van het Grote Program op tv ook af. Lief zei, dat we een potje hebben voor zulks.
    Ik vind dat nogal een royaal potje voor zo’n klein landje…

  11. Door said

    Ja, dat vroeg ik mij dus ook af. Ik hoorde ook dat veel mensen niet zijn teruggebeld, dat vind ik ook vreemd. Beloof het dan ook niet.

  12. Britje said

    Las vandaag ook dat in de VS met de tv-actie net zo veel opgehaald was als hier.. En George Clooney was nog wel de presentator (als hij het vraagt ben ik toch net wat eerder geneigd dan bij Beau of Linda..)! Tja, we zijn te goed voor deze wereld of te streberig misschien??

  13. creatiefmetquirk said

    @ Anders: o ja, dat potje natuurlijk! En vrouw Anders, kan die dat wel hebben, zo’n ode aan een verloren liefde?
    @ Nicoleke: ja dat vind ik dus ook. Hier met dat potje!
    @ Door: volgens mij zijn ze daar nog steeds mee bezig. Komt denk ik omdat Geert Wilders de mensen terugbelt en die dan steeds meteen ophangen..
    @ Britje: Beau en Linda zou ik sowieso niks geven. Maar een nuance in het VS-verhaal: ik hoorde dat dat exclusief de inzamelingen van bedrijven was. Dat is nogal een verschil lijkt me.

  14. maarten said

    Hoeveel moeten we jou eigenlijk geven om je weer aan ’t schrijven te krijgen? 😛

  15. creatiefmetquirk said

    @ maarten: doe maar een goed bod. 😉

  16. maarten said

    Waar zijn mensen tegenwoordig mee om te kopen? Een iPad? 200 gram soepgroenten? Een ontbijt op bed?

  17. creatiefmetquirk said

    @ maarten: een Ipad is zeker geen slechte optie.. 🙂

  18. maarten said

    Dan moeten we toch minstens 4 maanden wachten tot dat ding op de markt komt.

  19. Joeltje said

    Ben het met je eens. En wilde ook niet geven want want want. En toen zat daar ineens de meest betrouwbare bankier van Nederland: Dirk S. Die een verhaal vertelde over een Nederlands stel dat hun adoptiekindje ging ophalen en hun zoontje van 5 maanden “even” in nederland liet. Dat kindje dat nu wees is. Toen moest ik janken. Ja sorry, dat kwam er bij toen ik moeder werd: toen werd ik ook emotioneel incontinent. En toen belde ik.

    En toen ik kreeg een fokking bandje maar dat geeft niks. Ik gaf ook een beetje. Terwijl ik beter een doos tissue’s en een kaart naar die arme familie kon sturen hier in nederland, want daar zamelt niemand niks voor in.

  20. creatiefmetquirk said

    @ maarten: dat wordt dus 4 maanden geen nieuw stuk. ;p
    @ Joeltje: O joh, ik jank overal om, daar heb je geen kinderen voor nodig. Tja, of het nou een wedstrijdje is of niet, dat geld is wel nodig. Dus daarom inderdaad maar mee gedaan met de grote spelshow. And good point van de weesfamilie.

Geef een reactie

