Quirk en de politiek

maart 4, 2010

“Goh, komt Wilders ook dan?” vraag ik de security-dame die me fouilleert en mijn (net nieuwe verdomme!) deodorant confiskeert. Want iedereen weet natuurlijk dat bussen deodorant Enorm Gevaarlijk zijn. Gelukkig kan ik mijn rolletje King nog als wapen inzetten. Dat heeft te maken met de protestanten protesteerders buiten, wordt me binnen verteld. De opdringerige flyeraars hebben blijkbaar Bedreigende Taal geuit. Maar ik kon ze al afschrikken met een vernietigende blik, dus echte bikkels lijken het me niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet Enorm Vernietigend kan kijken natuurlijk. Ja. Dit wordt weer zo’n Hoofdletterlogje.

“Welkom bij het lijsttrekkersdebat!” heten de presentatoren ons welkom alsof het een spelshow betreft. Ach ja, eigenlijk heeft het hele politieke circus daar ook wel wat van weg natuurlijk. Vervuld van hooggespannen verwachting en scepsis tegelijk neem ik nog snel een slok van mijn cola. Tenslotte sta ik niet elke dag bij een lijsttrekkersdebat. Nooit, eigenlijk. Ik ben namelijk helemaal niet zo into de politiek. Balkellende en Bokkige Bos ken ik nog wel, maar veel verder dan dat gaat het niet. Al ga ik wel altijd meestal braaf stemmen hoor. Lang leve al die kieswijzers tegenwoordig en de onbetrouwbare resultaten die daaruit komen. Als de eerste partij waar ik op uit kom GroenLinks is en de tweede Trots op Nederland dan lijkt me er toch iets niet helemaal goed te gaan. En D66 lijkt me ook nog steeds geen rechtse partij, zoals een andere kieswijzer aangaf.

Tijd voor wat verdieping dus. En terecht. Utrecht ligt me tenslotte na aan het hart, dus waarom zou ik niet eens wat beter kijken naar wat er speelt en wat de plannen zijn? En als ik niet stem mag ik nergens meer over zeuren. En omdat ik nog niet helemaal kon kiezen tussen een paar partijen had ik besloten dat het debat wellicht uitkomst kon bieden. Maar liefst 12 lijsttrekkers worden op het toneel tentoongespreid. Het oude mannetje van De Groenen met zijn oversized partij-t-shirt geeft zelf al aan dat ze eigenlijk geen punten meer hebben sinds ze vorig jaar hun ene punt al ingewilligd zagen. Het debat blijkt al snel te ingewikkeld voor de Partij van de Eenvoud *insert ingeblikt lachsalvo* die met de opmerkingen: “Ik volg het debat niet meer helemaal, u nog wel?” en “Wat was de vraag eigenlijk?” niet echt punten scoort. Ook de Partij Vrij Utrecht valt snel door de mand wanneer ze wordt aangesproken op haar ‘mensen met AIDS moeten het land uit’ partijprogramma. En de arme jongen van Trots op Nederland wordt al uitgelachen voor hij zijn mond opent. Maar dat is dan ook volledig terecht.

Vier down, acht te gaan. Maar er zijn nog twee GRRRRistelijke partijen, dus die vallen per definitie af. Van de twee komieken die de boel luchtig moeten houden is er één nog slaapverwekkender dan de meeste politici. De ander (lang haar en baardje) scoort wel met opmerkingen als: “Ik zag de ChristenUnie al kijken: zie je, hij bestaat toch!”

Zes te gaan. PvdA valt ook af wegens anti-Tivoli praktijken. Vijf te gaan. D66 en SP maken totaal geen indruk, terwijl mijn eerste ingeving toch D66 was. VVD stemmen is wat mij betreft gewoon not-done. Het groepje corpsballen dat bij alle VVD-praat staat te joelen bevestigt dat nog even. Vier te gaan. Het verbaast me dat Leefbaar Utrecht nog in de race is voor me, maar die doet het best goed. SP valt af, drie over. En verder komt het niet.

Op weg naar buiten vraag ik of ik mijn deo nog terug krijg. “Ja hoor, alles wat in beslag is genomen zit daarin, kijk maar even,” zegt de security-man, wijzend naar een ranzige prullenbak. “Ehm, laat maar,” besluit ik en begeef me naar het café, dat nog altijd de beste plek is om politiek te bedrijven. En vodka te drinken.

14 Reacties to “Quirk en de politiek”

  1. Yvonne said

    Maar wat is het nou geworden?

  2. creatiefmetquirk said

    Ik heb nog tot in het stemhokje getwijfeld maar uiteindelijk toch gekozen voor GroenLinks. Jij?

  3. maarten said

    Kijk, dan heb je wel gewonnen in deze stad. Voelt toch ook best goed?

  4. BassO said

    Oeh, ben jij een stiekeme koopzondag-hater? Het zijn ook altijd die freelancers 🙂

  5. creatiefmetquirk said

    @ maarten: ja, en als het toch D66 was geworden had dat met deze uitslagen ook goed gevoeld.
    @ BassO: GL is voor versoepeling van de koopzondagen Bas. Volgens mij ben je in de war met de CU. Ook 2 letters, net iets anders. 😉

  6. Impa said

    Stemmen met een rood potlood! Joehoe! Net als vroegah.

  7. creatiefmetquirk said

    @ Impa: ja, het was nog net geen houtskool, maar wel oldskool. 😉

  8. Yvonne said

    Ik heb ook tot in het hokje getwijfeld en ben ook voor Groenlinks gegaan 🙂

  9. Brit said

    Voel me toch een beetje buitengesloten.. Wij mogen pas in november ivm gemeentelijke herindeling.. Zouden ze dan ook een avondvullend programma maken met spannende tussenstandjes????

  10. BassO said

    Uh. Toch de kleine lettertjes niet gelezen?

    Verkiezingsprogramma 2010 (volgens Kieskompas):

    GroenLinks wil het huidige aantal koopzondagen handhaven. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van consumenten en de grotere winkeliers om op zondag open te zijn. En er blijven ook zondagen dat er rust en ruimte is in de binnenstad voor bijvoorbeeld culturele activiteiten. We sluiten daarmee tevens aan bij de uitslag van het referendum in 2005 over de koopzondagen waar bijna 65% van de Utrechters aangaf niet te willen dat het elke zondag koopzondag is.

  11. creatiefmetquirk said

    @ Yvonne: great minds think alike. 🙂
    @ Brit: vast wel op Berghem tv? Of volg @ maartens advies.
    @ BassO: Ach ja, datzelfde kieskompas beweerde ook dat D66 een rechtse partij was (ik heb die namelijk ook geprobeerd). In het partijprogramma van GroenLinks zoals dat op hun eigen site staat valt het woord koopzondag überhaupt niet. En dan nog lijkt handhaven me iets anders dan afschaffen. Dus beticht mij niet van koopzondagenhaterij. Tsk. 😉

  12. Paul said

    ik stem de rest van mijn leven alleen nog maar Erica Terpstra

  13. creatiefmetquirk said

    @ Paul: Ja! Stond die maar op de lijst in Utrecht, dan wist ik het wel. Leuke uitzending trouwens met @wiekes!

Geef een reactie

