Oude liefde roest niet

april 5, 2010

“Nee sorry, ik kan vanavond niet, ik ga naar I am Kloot,” moet ik mijn vriendin teleur stellen. “Alweer? Was je daar niet vorige week ook al? Ach,” zegt ze, “eigenlijk kun je die band ook niet vaak genoeg zien.” En gelijk heeft ze.

Sinds het moment dat er op Lowlands een enorm onweer uitbarstte op de eerste noten van Storm warning ben ik verliefd op deze band. Drie rauwe Mancunians (inwoner van Manchester) die van ellende vaak bijna letterlijk uit elkaar vallen, wie kan daar niet van houden? Een bassist met een gebroken been, een zanger die zijn tand breekt op de microfoon, of zijn arm breekt omdat ie over een plas kots is uitgegleden (“it wasn’t mine though”): niets kan deze mannen van het podium houden. Zelden was ik zo onder de indruk van een band waar ik nog nooit van gehoord had.

Misschien nog wel het meest verbazingwekkende is dat die indruk blijft. Ik heb intussen aardig wat live-sets van I am Kloot gezien en elke keer weer vind ik het geweldig! Zo ook dit keer in Doornroosje. Een zaaltje dat net zo gruizig en verlopen is als zij. Het is een mooie combinatie.

Het geeft niet dat ze veel nummers spelen die ze altijd spelen. Het geeft niet dat ze weer met die zelfde grap komen (“This is a song about drinking. And disaster.”). Zonder dat zou de show niet compleet zijn. De drummer ziet eruit alsof ie ieder moment van vermoeidheid in elkaar kan zakken, de bassist blijft de hele set verscholen achter zijn lange lokken boven zijn bas gebogen zitten. De zanger kijkt zoals de nummers klinken: pijnlijk, prachtig en met een ziel.

De set die ze deze, en iedere andere keer spelen is een goede afwisseling van stevige rocknummers en rustige ballads. Daardoor verveelt het geen moment. Er is ook ruimte voor een akoestisch solo-optreden van de zanger. “We introduced this when smoking was banned. Later on there will be an instrumental bit so I can get off stage,” merkt hij droog op.

Natuurlijk wordt er ook een nummer aan het publiek opgedragen. Want ze houden van ons Nederlanders (“cause you’re weird”). De liefde (en de mening) zijn wat mij betreft wederzijds. Met de nieuwe dubbelelpee (ja mensen, een elpee!) B-sides onder mijn arm laat ik Nijmegen achter me. Mijn gezelschap van de avond en ik zijn het erover eens: volgende keer gaan we gewoon weer. Want het is altijd I am Kloot tijd!

Bekijk deze en vele andere recensies en tips over muziek, film en cultuur ook op de site waar ie eigenlijk voor geschreven is: Culture in Motion!

16 Reacties to “Oude liefde roest niet”

  1. Cisca said

    Doornroosje, doornroosje? Hoor ik daar iemand over mijn toch wel favoriete uitgaansplek?

  2. maarten said

    Heb je een iPhone ofzo?

  3. rudy kaals said

    ow fack ja, die speelden hier vorige week ofzo in de Lido. Waar mijn eigen Leni arbeitet. potver. gewoon gemist. nu ja. gelukkig hebben we de foto’s nog.

  4. Inge said

    Leuk stuk! IK was blij dat ik erbij was…. Volgende keer weer.

  5. Brit said

    Oeoeoe.. het was weer fijn.. En dat mijn schatje Dark Star mistte doet er niks aan af wat mij betreft!

  6. creatiefmetquirk said

    @ Cisca: Ja leuke tent! Ik was er nog nooit geweest. Lijkt wel een beetje op Ekko, qua sfeer.
    @ maarten: ja! 🙂 Kun je leuke foto’s mee maken, niet dan?
    @ Rudy: Volgende keer zeker weer gaan Rudy, word je warm van. Van I am Kloot. Of van Leni. Of Lina. Waarvan niet eigenlijk he?
    @ Inge: Thanx babe! Zeker volgende keer weer!
    @ Brit: Nee precies, ze moeten toch wat overhouden om volgende keer te spelen he. 😉

  7. Marianne said

    Waaauw, klink errug goed, geloof da’k ‘r maar ’s wat van moet gaan kopen, van I am Kloot!!!

  8. quirk said

    @ Marianne: pap heeft er een cd van, ergens. Da’s ook meteen de beste plaat. Als ie em niet meer kan vinden maak ik wel een nieuwe voor je.

  9. Marianne said

    Ga NU zoeken!

  10. Maz said

    Vond je de bassist wel leuk ofzo, dat je er twee foto’s van hebt? You groupie, you!

  11. creatiefmetquirk said

    @ Maz: ik probeerde te ontdekken of ie leuk was. Maar het is me niet gelukt zijn gezicht te zien. 😉 Dat ie recht voor mijn neus zat maakte hem ook wel een iets geliefder foto-object.

  12. Marianne said

    JAAAA, gevonden en nu luisteren natuurlijk!

  13. Ik ben blij met het liedje dat erbij zit. Nu heb ik tenminste n idee van waar jij elke week bent. 😉 ik vind t mooi!

  14. creatiefmetquirk said

    @ Marianne: heb ik jou eigenlijk ook al eens naar Mumford & sons laten luisteren?
    @ Nicolekebolleke: haha, da’s mooi! Ze hebben nog veeeeeel meer mooie nummers, de moeite waard om eens in te duiken! Luister bijvoorbeeld ook eens naar Proof, Fear of falling, Twist en From your favourite sky. Om te beginnen. 😉

  15. creatiefmetquirk said

    @ Susy: thanx babe! Iemand dacht al dat die eerste de albumhoes was, haha. Allemaal dankzij jou.
    En Hipstamatic.

    Vooral Hipstamatic dus.

Geef een reactie

