Ich war ein Berliner

mei 25, 2010

Ik was een doughnut? Want dat is een Berliner in Duitsland. Maar dan zonder gat. En niet in Berlijn. Want daar heet het Pfannkuchen. Dus. Nee ik was geen doughnut. Ik at er wel bijna één. Bij de Dunkin’ Donuts. Maar daar stonden zoveel stomme Amerikanen (no offence Cisca) dat ik maar weer omgedraaid ben. Gaat dit nog ergens heen? Ik ben er niet al te zeker van. Maar even wat plaatjes dan.

Van twee dingen waar ik in Berlijn altijd naar moet kijken: de Fernsehturm (die je ook bijna overal ziet) en de stolpersteine die je met name in Mitte veel tegenkomt.

Ik verbleef zoals altijd in het leukste deel van Berlijn: Friedrichshain. En wat deed ik daar dan allemaal? Shoppen. In bad liggen. Wandelen tot het strompelen werd. Eten. Milchkaffee drinken. Twitteren (hoezee! lang leve de Moderne Techniek!). Relaxen. Om me heen kijken. In musea struinen. Over landingsbanen wandelen. Tussen bloemetjes liggen.

Ik heb met mijn oude liefde in de kroeg gezeten en hem gelukkig gezien met zijn nieuwe liefde. Ik heb met nieuwe vrienden in de kroeg gezeten die voelden als oude vrienden. Ik heb mijn hart verloren aan stukken beton.

Het was mooi in Berlijn.

Op naar Stockholm. 😀

19 Reacties to “Ich war ein Berliner”

  1. Cisca said

    Sure, no offense taken.
    Maar meid, wat doe je dan ook bij de Dunkin’ Donuts?

    Toch niet bij die op de Ostbahnhof of wel? Want daar was ik ook wel eens. Stiekem.
    Op de Ostbahnhof zit trouwens een super ijssalon. Dus daar moet je de volgende keer maar gaan zitten. Ik heb daar vele uurtjes doorgebracht.

  2. Cisca said

    O, en natuurlijk heel veel plezier in Stockholm natuurlijk!

  3. Nicoleke said

    Stockholm.
    Ik was er ooit tijdens een klassen-uitwisseling met mijn 3 Havo klas. Ik kan me er helaas niet zo veel meer van herinneren…

    En Berlijn ben ik nog nooit geweest.

    *moet toch echt wat meer stedentrips boeken*

  4. Iben said

    Mooi mooi! Jij doet wat ik ook doe in andere steden. Gewoon een beetje rondhangen. Geen gekke dingen. Gewoon Berliner zijn. Have fun in Stockholm!

  5. Susy said

    Sehr schön, Mädchen!

    En Stockholm?
    Wanneer?

  6. Maz said

    Ja en de volgende keer spreken wij ook af hoor! Een potje in Berlijn zijn en elkaar dan niet tegenkomen! Nu ja, we zijn dagelijks tegelijkertijd in Utrecht en daar kom ik je ook nooit tegen…. Stockholm perhaps?

  7. creatiefmetquirk said

    @ Cisca: Nee die naast de Fernsehturm, dus tis ook wel logisch dat daar het meest verschrikkelijke toeristische volk binnen stond. Maar een ijssalon op de Ostbahnhof kan ik me even niet voor de geest halen. Volgende keer toch eens op letten. En thanx! Nog een paar daagjes, woehoe!

    @ Nicoleke: dat moet je zeker doen! Er zijn zoveel leuke steden. Berlijn moet je sowieso eens gaan zien, superstad! Maar ik verwacht dat Stockholm aardig concurrentie kan gaan bieden.

    @ Iben: Ja tussendoor doe ik ook nog wel wat toeristische dingen hoor, maar ik word (zeker in Berlijn, maar overal wel) ook al heel erg blij van gewoon een beetje rondhangen en struinen en kijken inderdaad. Gewoon ‘zijn’ inderdaad. Heerlijk! Ga ik in Stockholm ook weer doen. 🙂

    @ Susy: woensdag al! De tijd vliegt! En ik straks ook! 🙂

    @ Maz: Jaaaaa, hoe leuk zou dat geweest zijn? Om dan juist daar te meeten? Als ik geweten had dat je d’r ook was was ik je gaan zoeken, haha. Waren wij trouwens niet al eens eerder tegelijk in Berlijn? Of heb ik nu gewoon een déja-vu? Maar spring woensdag ook op het vliegtuig, doen we het gewoon in Stockholm. Met wafels, hmmmmmmm.

  8. Brit said

    Ik heb er zin in, ik heb er zin in, ik heb er zin in!!!
    Enneh… geen dunkin donuts in Stockholm hoor!

  9. creatiefmetquirk said

    @ Brit: Ik ook, ik ook, ik ook!! We gaan nooit genoeg hebben aan die paar dagen, da’s duidelijk. En nee, geen donuts. Wafels!!

  10. maarten said

    Ja in het Duits kon ik je nog viel Spass toewensen maar in het Zweeds… daar moet ik toch dat schuldig blijven.

  11. creatiefmetquirk said

    @ maarten: Haha! Ik gooide ‘veel plezier’ in een vertaalmachine en die gaf als vertaling: kul!

  12. Door said

    Ik wil er ook naar toe, zoals je weet. Met jouw tips wordt het zeker super. Stockholm ken ik niet. Wanneer ga je? Lekker zeg, al die stedentripjes.

  13. creatiefmetquirk said

    @ Door: woensdag al! 🙂 Hopelijk is het dan eindelijk droog daar, de vooruitzichten zijn niet super helaas. En het weekend daarna Parijs. Ja, ik heb het zwaar. 😉

  14. Maz said

    Wat een rotleven heb jij! Laten we elkaar in ieder geval niet in Utrecht tegenkomen. Dat zou te makkelijk zijn. Stockholm wordt em niet, I’m afraid. Ga jij toevallig naar Wales op vakantie eind juni? Of naar ITGWO?

  15. quirk said

    @ Maz: Wales lijkt me te gek, maar ik ga in juni al 2 keer weg, dus die sla ik even over. Maar uit-er-aard ben ik wel op ITGWO!! :))

  16. Maz said

    Tot Vlieland dan!

  17. creatiefmetquirk said

    Ja! Ik zie je bij de derde boom van links. 😉

  18. Maz said

    O die. Vind je dat een boom? 😉

  19. creatiefmetquirk said

    @ Maz: hahaha, ja tis meer een uitgegroeide struik he?

Geef een reactie

