Quirk in Stockholm!

juni 10, 2010

Bij het zien van de eerste rode schuur keek Zus me glunderend aan. Tegelijk kirden we: “Ik vind het nu al leuk!!” Mijn hele familie is namelijk vrij Scandinofiel. Scandinavifiel. Houdt van Scandinavië. Ons hart mogen we dan wel aan Noorwegen verpand hebben, ook Zweden kan ons nog behoorlijk bekoren. Als we maar bossen en bergen (liefst met gletsjers) en water zien, dan zij wij al gauw blij. Maar een mooie stad doet het ook altijd goed!

En die Zweden, man, die waren ook blij om ons te zien hoor! De feesttenten en muziekpodia stonden al klaar voor ons grote onthaal. Volle bussen met gillende studenten reden om de haverklap door de straten. Altijd fijn, zo’n warm welkom! Er waren nog mensen die geloofden dat al die festiviteiten bedoeld waren voor het festival The taste of Stockholm, de marathon of het aanstaande huwelijk van de prinses, maar kom, dat is natuurlijk gewoon een naïef idee.

Met Pap, Mam en Zus verbleef ik in het Birger Jarl hotel, zeker een aanrader. Dit vrij centraal gelegen hotel heeft namelijk een unieke opzet: elke kamer is door een andere designer ingericht. De kamer van Pap en Mam was dus heel anders dan die van Zus en mij en de kamers hebben wat meer een huiskamersfeer dan een hotelsfeer. Bovendien is het ontbijt super en de staf heel erg vriendelijk en behulpzaam. Zo waren we aan het twijfelen om naar Junibacken (het Astrid Lindgren museum) te gaan omdat het misschien te kinderachtig was. Na overleg met de receptie zagen we het niet meer helemaal zitten, maar toen we het hotel uitliepen kwam een medewerkster ons achterna rennen om te zeggen dat het toch wel echt leuk was hoor! Schattig toch?

En ze had nog gelijk ook. Stiekem was dat Efteling-achtige treinritje door het land van mijn grote favorieten Ronja de Roversdochter en de gebroeders Leeuwenhart toch wel een hele fijne trip down memory lane. Bovendien heb ik me kapot gelachen omdat we te zwaar waren voor het treintje. En die medewerkster maar stamelen: ‘eh ja, het ís natuurlijk ook gemaakt voor kinderen..’, intussen mijn moeders woedende blik ontwijkend. We waren er ook echt de enige volwassenen zonder kinderen. Maar toch leuk!

Het mooiste aan Stockholm, voor zover ik het nu gezien heb, is toch wel de Gamla Stan, de oude stadskern. Prachtige kleurrijke smalle straatjes die omhoog en omlaag in alle richtingen lopen. Overal zijn kleine bijzondere winkeltjes en mooie geveldetails verstopt. En leuke gezichtjes.

En we hebben er even naar moeten zoeken, maar uiteindelijk vonden we hem: Järnpojken. Het schattigste mini-beeldje ooit. In de winter krijgt ie van de bewoners vaak een gebreid mutsje en dasje, in de zomer een bloemenkransje of een strooien hoed. Men zegt dat het geluk brengt om een muntje aan zijn voeten te leggen. Slimme zwerver die dat verspreid heeft.

Maar er zijn nog meer leuke buurten! Södermalm doet een beetje denken aan Berlijn door zijn mix van hippe designboetiekjes en vintagewinkeltjes. Hoewel de naam anders doet vermoeden is deze straat vrij beschaafd en kun je er prima shoppen.

En shoppen deden we. Met een hoofdletter S! Ook in Norrmalm, waar de winkels van de Grote Modenamen te vinden zijn, aiai..

Ik kreeg wel wat medelijden met Pap, die we moesten overhalen om met drie dames op vakantie te gaan en dus ook nog in shopping hell belandde.. Ik hoop maar dat ik hem heb kunnen vermaken met gegiechel om borden met: ‘kak’, ‘bilservice’ en ‘stoma’. En met diepzinnige vragen als: Nordic walken in Zweden, mag dat? Ja het niveau was hoog. Gelukkig mocht ie af en toe ook even bijkomen op een terrasje of in een park.

En we hebben hem ook nog meegenomen naar een museum, want schilderijtjes kijken vindt ie leuk. Ik ook trouwens. Grappige aan het Nationalmuseet is dat je op de ene verdieping werken van Rembrandt en Gauguin tegenkomt en op de andere verdieping jaren 30 meubels en Ikea-tafeltjes. En een pacemaker. Ja mensen, kunst is een ruim begrip!

O ja, en hij mocht ook nog even sporters toejuichen van ons. Gekke mensen toch, die marathonlopers.

Verder zagen we Joris en de draak.

De stad van bovenaf.

Een boot die uit een museum stak.

Nils Holgerson op het briefgeld!

En hoe licht het nog is om 1 uur ’s nachts!

In deze periode komt de zon al om 3 uur op, maar daar staat wel tegenover dat ie in de winter al om 3 uur ja ’s middags dus ondergaat.

Aaah, Stockholm, wat een pareltje weer. Er is nog enorm veel meer te zien én ik heb de hele vakantie niet één wafel gehad, dus ik zal er hoe dan ook nog eens moeten terugkeren. Of tien keer. Maar eerst maar weer even geld over de balk smijten in Parijs sparen.

22 Reacties to “Quirk in Stockholm!”

  1. Rosalie said

    Lijkt me een fantastische stad, toch maar eens een reisje gaan plannen, denk ik. Misschien in combi met Kopenhagen. Ja nee, Rosalie hè. Elke week een ander plan, gek word je ervan.

  2. creatiefmetquirk said

    Jij bent snel! En ja, Kopenhagen moet ik ook nog heen, ben ik ook erg benieuwd naar. En Wenen. En.. en..

  3. Rosalie said

    Oh ja, Wenen. Dat is iets wat Virginie en ik nog eens samen gaan doen. Zit ook al een jaar of 5 in de koker.

    En hee, ben ik nu nog niet naar bed?
    Foei.

  4. creatiefmetquirk said

    Ja, tsk, gaat es slapen kind! Tis bijna half twee, je standaard bedtijd! Wat, ik ook? O. Truste.

  5. maarten said

    Ja, leuk is het daar. Als ik dan toch ga migreren, dan maakt Stockholm een goede kans.

  6. Impa said

    Aaaah… Fijn om te zien, al die plaatjes! Hiep, hiep, Stockholm.

  7. Nicoleke said

    Oh wat leuk om deze foto’s te zien.
    Ik was er ook ooit, ehm, in 1997 geloof ik.
    Uitwisseling met een klas uit Stockholm.
    Zij kwamen een week naar ons en wij gingen daar een weekje heen.
    Wat een feest was dat.
    En ik denk dat ik er best nog een keer naartoe wil.

  8. Novy said

    Järnpojken: I love!

  9. Yvonne said

    Het klinkt héérlijk! Ik ben er ooit een dagje geweest als kind, maar ik wil zeker terug. Later, als ik geld heb 😉 Is ‘de stad van bovenaf’ vanaf de Katarinahisen (of hoe je het ook alweer schrijft)?

  10. Brit said

    IK WIL TERUG!!!! Nu..
    Maar het was dus erg koselig, Quirk, dank voor het tripje down memory lane.
    Oh ja, @ Yvonne, dat is ‘m ja, hoe je het dan ook schrijft.

  11. creatiefmetquirk said

    Same time next year dan maar weer? Ga ik NU boeken ;-))

  12. Maz said

    Ik ben er nog nooit geweest en vind het nu al leuk.

  13. creatiefmetquirk said

    @ Impa: Hiep inderdaad! Erg fijne stad.
    @ Nicoleke: ik zou het je zeker aanraden! Leuk, zo’n uitwisseling. Ik had er een met Edinburgh in 1994, dat vond ik ook heel leuk! Dat is ook een toffe stad trouwens. Er zijn er gewoon te veel!
    @ Novy: ja superschattig is ie!
    @ Yvonne: yep, die is vanaf de hissen inderdaad, goed gezien! En jij gaat eerst nog naar Zuid-Amerika toch? Wanneer staat dat op de planning? Ook leuk!!
    @ Brit: volgende week? 😉 Nee laten we eerst even onze debet weer wat aanvullen.. Koselig was het zeker!
    @ creatiefmetquirk: o mijn god, ik heb een gespleten persoonlijkheid!! Haha, nee even uitloggen nog dus Moes. Maar wat mij betreft prima! 🙂
    @ Maz: Ja, dat ga jij ook leuk vinden! Wanneer ga je? 😉

  14. Door said

    Wat een supermooie stad zeg, ik ben er nog nooit geweest. Ben niet zo Scandinavie achtig, maar als ik dit zie!! Stockholm staat genoteerd. Dankje en veel plezier in Parijs. What’s next??

  15. creatiefmetquirk said

    @ Door: yep, zet hem erbij op je to-do-list, tis een fijn stadje! Thanx! Het enige wat nu nog vaststaat is twee weken Vlieland eind augustus/begin september. Maar eigenlijk moet ik tussendoor nog naar Stavanger (Noorwegen). Man, tis druk hoor, met al die vakanties. 😉

  16. Frank said

    Ik wil ook een Järnpojken
    ergens verstopt in Apeldoorn.

  17. Floddertje said

    Hoi,

    ik ga eind juli naar Stockholm. Heb er zo’n zin in! Leuk om al je tips te lezen. Als je nog goeie shoptips hebt hoor ik het graag! Of budget tips, want volgens mij moet ik een grote zak geld meenemen…

  18. creatiefmetquirk said

    Hey Floddertje! Haha. De grootste budget tips: niet gaan shoppen en geen alcohol drinken. 😉 Ik mail je nog wel even.

  19. Floddertje said

    He? Toen ik dat berichtje hierboven postte wist ik echt niet dat jij hier achter zat. Ik weet nog wel dat ik die ABOUT tekst zo mysterieus vond en wel aan jou moest denken, ook door die gezichtjes foto’s op je blog, maar dat was het. Heb je blog gewoon met google gevonden volgens mij. Maf zeg….

  20. creatiefmetquirk said

    Hahahaha, ja dat dacht ik al, dat je dat nog niet door had. Daarom stuurde ik die link ook nog even mee. 😉

Geef een reactie

