Nervøs

juli 8, 2010

Soms lijk je meer op je moeder dan je zou willen. No offence mam. In dit geval is de eigenschap die me dwars zit reisstress. Ik ben graag op vakantie. Maar dat reizen vind ik iets minder. Vooral vliegen is niet mijn ding. Nou ja, niet zozeer het vliegen zelf. Als je niet teveel om beenruimte geeft en er geen bezwaar tegen hebt als je buurvrouw met haar hoofd op je schouder ligt te pitten, dan is vliegen nog redelijk comfortabel. Ik vind het ook niet eng, het opstijgen is best leuk zelfs. Maar het is toch iets tegennatuurlijks hè?

Een mens hoort gewoon niet in de lucht. Kijk nou naar Icarus. Daar hebben we toch allemaal wel een lesje van geleerd. Ik weet natuurlijk ook wel dat statistisch gezien je veiliger bent in een vliegtuig dan in een auto. Maar ja, de kans dat je een auto-ongeluk overleeft is dan weer een stuk groter dan dat je een vliegtuigongeluk overleeft. Dus.

Anyway, daar ging het eigenlijk niet om. Want de stress zit hem in de angst het vliegtuig te missen. En dat is bij een trein een stuk minder erg. De NS heeft me inmiddels aardig getraind in het wachten op treinen en er komt (bijna) altijd wel een volgende. En dat gaat met een vliegtuig niet zo makkelijk. En dan moet je door allerlei controles en je schoenen uitdoen en je shampoo in een zakje stoppen. Want in een hersluitbaar zakje is die vloeistof ineens wel veilig. Immers. Ja. Onfeilbare logica.

En je kan er niet zomaar uit. Bij een trein kun je nog onderweg uitstappen als je wil. Daar heb je nog enige controle. Ah! En daar hebben we the magic word. In een vliegtuig moet je maar gaan zitten en mag je er pas weer uit als zij dat zeggen en die andere 100 mensen voor je zich uit dat blik gewrongen hebben. Daar wordt het niet op prijs gesteld als je onderweg effe een deurtje open trekt voor wat frisse lucht. Of je besluit: zeg, ik vind dit wel ver genoeg, bedankt hè, doei! Dan laten die stewardessen ineens hun ware aard zien en ik kan u vertellen: die’s niet kies.

Dus ja, ik moet me morgen overgeven aan de grillen van anderen. Dat zal het zijn. De onrust. Wat een potje zelfanalyse zo op de donderdagavond. Ik ga nog even wat pakken. En dan snel slapen. Want morgen gaat om half 7 weer de wekker. Zodat ik 3 uur te vroeg op Schiphol kan staan.

Stavanger, here I come!
Wees gerust, ik heb er echt wel zin in hoor!

13 Reacties to “Nervøs”

  1. Annemarie said

    Dat. Ik heb alleen de “OMG WTF PANIEK IK HEB ALLES GEMIST”-variant zonder het controleprobleem, maar ik vind dit al vervelend genoeg. Meerdere malen per nacht reutelend wakker worden omdat je denkt dat je je verslapen hebt etc. (Ik verslaap me nooit.)

  2. creatiefmetquirk said

    Yep. Dat. Ga ik vannacht ook doen. Maar hee, het is al niet meer zo erg als vroeger. Stond ik ’s ochtends trillend als een rietje onder de douche, klappertandend en al. ZENUWEN.

    O. En ik verslaap me alleen voor werk. 🙂

  3. Susy said

    Zeur niet.
    Vrouw van Europa, weet je nog!?

  4. creatiefmetquirk said

    @ Susy: ja en nu weet je meteen waarom ik Europa nog niet uit geweest ben, haha!

    Maar ja. Ik! Vrouw van Europa!
    *trommelt zichzelf op borst*

  5. Brit said

    Ach, of je nou het vliegtuig naar Stavanger mist of naar Sidney.. what’s the difference???? Ik bedoel: Europa, buiten Europa, poteeto, potaato.. En geloof me, ik spreek uit ervaring: uiteindelijk (na 36 uur of zo….) komt er altijd weer een volgend vliegtuig!!
    Veul plezier darling!!!!

  6. Marianne said

    haha, non taken, maar bij mij is ’t meer het gedoe van te voren, alles moet gewassenengestreken zijn, huis moet gepoetst, ooh ja, ook nog pakken dan en wát, want warm-koud-nat-misschienwelviesopeerstedag,pfffff, maar eenmaal onderweg en daar, wil ik dan ook nooit meer terug naar: uitpakken, wassenenstrijken, stress en haasten en van alles wat MOET in Nederland!
    Hope you have a great time sweetie, xxx

  7. Door said

    Je eerste zin blijft vooral bij mij hangen. Want jaha, dat heb ik ook:-)

  8. Door said

    Vergeet ik je een onvergetelijke tijd in Stavanger te wensen… dat je veilig bent aangekomen weet ik inmiddels.

  9. creatiefmetquirk said

    @ Brit: dan kan ik er dus nog langer niet uit. 😉 Maar dank je, het was super!
    @ Door: Haha, ik denk dat iedereen daar last van heeft. 😉 En dank je! Onvergetelijk was het zeker. 🙂

  10. GLP said

    Zit ik helemaal klaar om je blogs bij te lezen na m’n vakantie…. eh….. Je gaat me toch niet vertellen dat je niks hebt meegemaakt? 😉

  11. creatiefmetquirk said

    @ GLP: Ja joh, je kent me toch? Maak nooit wat mee! 😉 Maar ja, ik moet nog wat inhalen inderdaad, ben een beetje te overstelpt met werk geweest.

  12. Marianne said

    Halloooohoooo…woont hier nog iemand, of is die naar Vlieland geëmigreerd misschien??

  13. creatiefmetquirk said

    U vraagt, wij leveren. De bezoekersaantallen waren ook al drastisch gedaald, aiaiaia..

Geef een reactie

