Jeg reiste til Stavanger

december 15, 2010

Mijn examen Noors komende vrijdag herinnert me eraan dat ik nog moet studeren u nog een post van me tegoed heeft over mijn trip naar Stavanger. Daar ging ik heen om eindelijk eens een bezoek te brengen aan de Noorse. De Noorse woonde jaren geleden tijdens haar stage bij mij in huis en sindsdien zijn we vrienden. Gezien ik nu eindelijk eens de middelen had om haar op te zoeken heb ik dat ook snel gedaan. Tis tenslotte crisis, voor je het weet ben je weer blut!

Een beetje nerveus was ik wel, want ik had haar al een hele tijd niet gezien en zo vaak spreken we elkaar niet. Maar zoals dat bij sommige mensen gaat: zodra we elkaar weer zagen was het weer goed. Ik kon eindelijk kennis maken met haar dochtertje, dat inmiddels al 2,5 was en ik alleen nog maar in de Noorse haar buik had zien zitten. De dreumes wordt gelukkig tweetalig opgevoed, dus ze kon mijn Engels prima verstaan, al kon ze het niet zo goed beantwoorden. Al snel had ik mijn eerste Noors geleerd: ‘min!’ (van mij!) en ‘jeg vil ikke!’ (ik wil niet!). Ondanks deze favoriete uitspraken was ze een dotje en gezien ik Nijntje bestek voor haar had meegenomen waren we direct dikke vrienden (kinderen zijn tenminste nog makkelijk om te kopen).

Stavanger is eigenlijk helemaal niet zo ver weg, het ligt praktisch aan de andere kant van de Noordzee. Na anderhalf uur vliegen maak je een spectaculaire duik over het zeewater en net als je je reddingsvest wil opblazen blijkt er toch nog een landingsbaan te zijn. Ondanks dat het een van de grotere steden van Noorwegen is wonen er nog geen 120.000 mensen: lekker rustig dus. Ik was een beetje teleurgesteld door het gebrek aan bergen, maar met heuvels, groen en zee was ik al genoeg verlost van stad. En bergen zou ik alsnog zien tijdens onze boottocht door het beroemde Lysefjord: een van de mooiste fjorden van Noorwegen, o.a. bekend om de steile klif Preikestolen.

Daar wil je toch zo gaan wonen, op dat eilandje? De stad zelf is ook leuk, met kleurrijke straten, lekkere broodjes: de Noren zijn een echt broodvolk naar het schijnt, het oliemuseum, de restaurantjes in de haven, het uitzicht van de televisietoren.

Een weekend bleek al snel veel te kort, maar nu ik weet dat het zo goed te bereizen is duurt het vast niet zo lang voor ik er terugkeer. Rest mij afscheid van u te nemen met wat mooie Noorse street-art. 🙂

15 Reacties to “Jeg reiste til Stavanger”

  1. maarten said

    Mooi weer daar!
    & Mooi, weer, daar!

    Wat zijn dat voor zwaarden op de een na laatste foto?

  2. Anders said

    één weekend ? da’s wel heul kort ja…

    (dat lijkt me ’n kek bøkenwinkeltje overigens)

  3. Susy said

    Zeg, hoelang geleden was dat reisje ook alweer?
    Misschien moet ik ook nog schrijven over mijn vakantie naar Mallorca toen ik 3 was…Hm…

    Overigens: veel succes vrijdag!

  4. sanneke said

    Ik kreeg als kind ooit een sticker met ‘jeg elkser deg’ er op van mijn opa en oma, realiseer me nu dat dat Noors was nu ik je stukje lees. Of lijkt Noors erg op Zweeds? Oh, herinner me nu ook de tekst op een andere sticker uit mijn stickeralbum van ooit. Iets als ‘Eltse dei himmeldei’, elke dag schoonmaakdag. Ook Noors? Nee, vast Fries.

  5. Mart said

    hoi Quirkje. Je hebt mooie plaatjes gemaakt.
    Ik vrees dat de mensen die aan de Hardangerfjord, Sognefjord, Geirangerfjord, Trollfjord enz wonen,het er niet helemaal mee eens zullen zijn dat de Lysefjord de mooiste van Noorwegen is. Dat ie mooi is zal ik je zeker niet bestrijden.

    Lykke til på fredag, og leg merke til at nordmennene bruker bokstaven “w” (dobbelt v) bare i fremmede ord.

    hilsen,
    Mart

  6. creatiefmetquirk said

    @ maarten: ik heb er effe een foto bijgeplaatst zodat je hun plaatsing beter kunt zien. Die bronzen zwaarden staan in een baai aan de rand van de stad: “De Drie Zwaarden in de Rots bij Hafrsfjord herinneren aan de slag van de Vikingen onder aanvoering van de befaamde koning Harald Mooihaar in 872 na Christus.”
    @ Anders: ja HEEL kort. Zelfs geen tijd om dat leuke boekenwinkeltje in te duiken of op de fussbaltafel te spelen die ernaast buiten stond. 🙂 Ga ik volgende keer zeker doen!
    @ Susy: ja doe maar, leuk. *steekt tong uit* En bedankt!
    @ Sanneke: Noors is vooral gebaseerd op Deens, maar ligt erg dicht bij Deens en Zweeds. Jeg elsker deg is Noors, maar zou zomaar hetzelfde kunnen zijn in het Zweeds. En die schoonmaakdag klinkt eerder Fries ja, haha.
    @ Mart: dan moet je beter lezen Mart, ik beweer immers ook niet dat het de mooiste is! Slechts 1 van. En dank je, gaat goedkomen vrijdag!

  7. sanneke said

    Ik vond dat altijd een onbegrijpelijk sticker trouwens. Niet die Jeg elsker deg, maar die dat het elke dag schoonmaakdag zou zijn. Wie wil dat nou? Gekke friezen.

  8. maarten said

    Oh, een knokpartij van heel lang terug.
    Dan vraag ik me af of ze in Wijk bij Duurstede en Tiel ook een monument hebben, of anders alsnog kunnen krijgen van die Vikings.

  9. creatiefmetquirk said

    @ Sanneke: ja dat zou in ieder geval niet mijn lijfspreuk zijn!
    @ maarten: nou, het ging meer om de vrede en de samenkomst van volkeren in een unie ná de knokpartij. In Tiel knokken ze vast gewoon verder. 😉

  10. Ri said

    Mag ik de volgende keer mee? Ik vouw me wel dubbel tot formaatje handbagage.

  11. pepperfly said

    Hm…het is dat ik momenteel een beetje blut ben, maar anders…

  12. Door said

    Prachtig!! Leuk dat je met sommige mensen zo weer verder kunt praten, herkenbaar.

  13. rudy kaals said

    en.. ben je geslaagd? Of had ik daarvoor je twitter ofzo moeten volgen???

  14. creatiefmetquirk said

    @Ri: Tuurlijk, jij past makkelijk volgens mij!
    @pepperfly: dat ik bij iemand kon logeren scheelde nogal in de kosten. 🙂
    @rudy: het ging niet door! Wegens veel sneeuw en nul trein en zo. Nu pas op 14 januari.

  15. Zepha said

    Whoeeehoo, scandinavie, daar wil ik ook heen!

Geef een reactie

