Breekbaarheid met een barst

mei 11, 2011

Agnes Obel gaat als een trein in Nederland. Toevallig, want ik ga IN een trein. Naar haar toe. De Rabozaal van de Melkweg mag ze platspelen vandaag. Ik geef toe, mijn verwachtingen van deze dame zijn hooggespannen. Ik word erg blij van haar album Philharmonics, en aan de snel volstromende zaal te zien ben ik niet de enige.

Na het zeer aangenaam verrassende voorprogramma van Yori Swart komt Obel plechtig het podium op. Zwijgzaam, verlegen en met een innemende glimlach zet ze zich aan haar vleugel, precies zoals ik haar in gedachten had.
Haar optreden is helaas niet zoals ik het in gedachten had. Door haar staccato manier van spelen verliezen haar nummers de diepte en het drama die me op de plaat juist zo aantrekken. Ze worden oppervlakkig en niet gevoeld, bijna popsongs. Het mysterieuze maakt plaats voor iets wat bij (zeldzame) vlagen zelfs neigt naar hoempapa.
Haar ijle, bijna fluisterende stem lijkt zijn best te willen doen nog breekbaarder te zijn dan op haar cd. Maar de extra pauzes en hijgjes die Agnes laat vallen geven het geheel een onoprechte, gemaakte sfeer. Ze doet teveel haar best, lijkt het.
Opvallend is dat ze bij de nummers die niet van Philharmonics komen wel datgene laat zien waar ik voor gekomen ben. Een vloeiende dramatiek, een voorzichtige maar eerlijke stem, eindelijk duikt ze in haar gevoel. Eindelijk krijgt haar muziek weer een ziel.

De zaal is het duidelijk niet met me eens en geeft haar en de begeleidende celliste een staande ovatie. De Rabozaal is nu eenmaal een theaterzaal, dan neigen mensen nogal snel naar een staande ovatie. Begrijp me niet verkeerd, een ovatie verdient Obel wat mij betreft zeker. Voor de plaat die ze gemaakt heeft. Voor hoe schattig ze is als ze met overslaande stem oprecht verrast het publiek bedankt. Maar niet voor dit optreden.

Maar dat neemt niet weg dat ik haar op Into the Great Wide Open gewoon nog een keer ga bekijken. Iedereen verdient tenslotte een tweede kans.

P.S. Deze recensie is ook geplaatst op Culture in Motion. Daar vind je nog veel meer leuke recensies en tips op het gebied van muziek, film, cultuur en literatuur. Enjoy!

9 Reacties to “Breekbaarheid met een barst”

  1. sanneke said

    Verdorie, Agnes! Ik vond al eerder een live-opname op Youtube, waar ik me ook ergerde aan haar fluisterende, telkens wegvallende stem. Omdat dat een maniertje leek om sympathie op te roepen. Het werkte niet, althans niet bij mij. Op een andere opname speelde ze zoals ik hoop dat we haar op Vlieland gaan zien. Dus Agnes, doe wat je moet doen daar!

  2. Marianne said

    Wat ben jij een uitstekende recensent, of het nu film of muziek betreft, je weet het altijd prachtig te verwoorden. Complimenten!!!

  3. Door said

    Idd een mooie en eerlijke recensie. Jammer dat het tegenviel. Wat vond N ervan?

  4. Novy said

    Klinkt alsof het een beetje net zo was als op Eurosonic, eerder dit jaar.
    Ook ik heb mijn hoop op Vlieland!

  5. Manon said

    Niet gehinderd door enige voorkennis behalve een paar youtube-filmpjes vond ik het best een mooi concert. Hoewel ik het sprookjesachtige uit de paar videoclipjes die ik zag niet terugzag/-hoorde in haar zingen. Ik moet zeggen dat haar begeleidster Anna op de cello meer indruk op me maakte dan Agnes zelf. Maar ach, ik had een heel gezellige avond!

  6. creatiefmetquirk said

    @Sanneke: ja ik zag ook nog wel live-opnames waarin ze het wél kon, en gister dus ook bij een paar nummers wel, dus wie weet!
    @Marianne: *bloos* dankjewel!
    @Door: dank je! Daar heeft ze inmiddels zelf antwoord op gegeven. 🙂
    @Novy: daar helpt de ontspannen sfeer haar vast ook wat meer ongedwongen te zijn!
    @Manon: ik ook! 🙂 En de celliste was goed inderdaad. De combi van piano en cello is sowieso erg mooi.

  7. Inge said

    Thanks beeb voor het geweldige blog. En ik ga haar ook zeker zien op Vlieland. Dat wordt gezellig 🙂

  8. Brit said

    Vrouwke, we hedde wir een skon stukske geskreve! Geloof dat ik manlief ook effe opdracht moet geven.. kan ie mooi nog een nieuw cd-tje maken voor we naar Rome gaan, hebben we wat te luisteren in de auto!

  9. Marianne said

    Hmmm…wordt zeker augustus hier…?

Geef een reactie

